De laatste tips, tricks, updates & nieuws
Weet je wat er speelt in de flexbranche?
Stan Olde Wieverink

Stan Olde Wieverink

13 november 2018

Doordat wij bij veel flexorganisaties aan tafel zitten, zien wij regelmatig trends ontstaan. In deze blog gaan wij graag in op een paar van deze trends.

Kwaliteit en talent binnen handbereik

Steeds meer grote bedrijven – bijvoorbeeld de Rabobank met intern bemiddelingsbedrijf Rabo Connect – maken gebruik van een eigen interimpool. Ook RAI is een goed voorbeeld. Het Amsterdamse beurs – en congrescentrum werkt met duizenden uitzendkrachten, maar is al een paar maand bezig om de grootste concurrent van haar eigen preffered suppliers te worden. In een interview met Flexmarkt vertelt Vincent Elsing, verantwoordelijk voor het beheer en de organisatie van de flexpool van RAI, dat hij op uitzendkrachten wil besparen door de krachten naar zich toe te trekken. De flexpool is voor RAI namelijk te belangrijk om alleen aan de flexbranche over te laten. Bovendien heeft de organisatie zo altijd ingewerkte professionals tot haar beschikking.

Korter op de business

Sterk presteren is in het uitzendvak best lastig. Dit komt ook doordat er veel en gevarieerde concurrentie is. Uitzend- of payrollbureaus kunnen bijvoorbeeld worden afgetroefd door gespecialiseerde nichespelers uit de flexbranche. Dit zijn bedrijven die heel gericht inspelen op de personeelsvraag van de klant. Om de concurrentie voor te blijven wordt specialisatie daarom voor veel flexbureaus steeds belangrijker. Dit kan een specialisatie in een bepaalde sector of bedrijfstak zijn, maar ook een specialisatie op functieniveau.

Roep om self service

Volledige regie over eigen gegevens, realtime inzicht in onder meer gewerkte uren, contracten, loonstroken en het competentieprofiel of zelfs zelfroosteren: onder flexkrachten is er steeds meer vraag naar self service. De trend ontstond in 2002 met de eerste online loonstrook en zet zich nog steeds door. Maar self service heeft ook voor de leveranciers van flexibele arbeid – de uitzend- en payrollbureaus – voordelen, aldus trendwatcher Samir ter Lüün. Het leidt namelijk onder meer tot foutenreductie en efficiency.

Groeiend aantal zzp’ers

De arbeidsmarkt is de laatste jaren ingrijpend veranderd, allereerst door de forse toename aan zelfstandigen. Terwijl Nederland in 1996 circa 700.000 ondernemers telde, was dat aantal in 2011 al opgelopen tot ruim 1,1 miljoen (bron: sectorvisie flexbranche ING, red.). Het aandeel van de beginnende ondernemers dat start als zzp’er is ondertussen al toegenomen tot circa 90 procent. De ‘nieuwe zzp’er’ valt voor flexibele werktijden en meer uitdaging in het werk, zo blijkt uit de Zelfstandigen Enquête Arbeid die is uitgevoerd door TNO en CBS.

Toenemende flexibilisering

De opkomst van de zzp’ers raakt nog een grote verandering op de arbeidsmarkt, namelijk de toenemende flexibilisering. Veel organiaties hebben een flexibele schil gecreeërd om in tijden van conjuncturele ontwikkeling of veranderende marktomstandigheden hun personeelsbestand aan te kunnen passen. De flexibele schil wordt veelal gevormd door zzp’ers en mensen met een flexibele arbeidsrelatie, waaronder flexkrachten. Het past in de flexibele tijdsgeest van de flexbranche, waarbij niet langer het aantal gewerkte uren, maar het resultaat centraal staat.

Stan Olde Wieverink

Over Stan Olde Wieverink

Elk bedrijf heeft verhalen te vertellen. Niet alleen verhalen over zichzelf, maar ook verhalen van klanten! Verhalen die niet alleen de doelgroep aanspreken, informeren, verrassen en beïnvloeden, maar verhalen die ook echt laten zien hoe het verschil gemaakt kan worden! Als online marketeer bij Akyla combineer ik dagelijks gave verhalen met creatieve marketing. Ik help professionals van uitzenders en payrollers om oplossingen te vinden voor specifieke problemen binnen de branche. Oplossingen die passen bij hun unieke identiteit. Oplossingen die hen helpen om hun inleners en flexkrachten beter te bedienen.

45 artikelen van Stan