De laatste tips, tricks, updates & nieuws
Grip op cao-regels: zó pas jij de inlenersbeloning gemakkelijker toe
Stan Olde Wieverink

Stan Olde Wieverink

11 april 2019

Gelijk loon voor gelijk werk. Sinds de invoering van de inlenersbeloning, vier jaar geleden, geldt dat flexkrachten hetzelfde loon krijgen als vaste werknemers die bij de inlener dezelfde functie hebben. En dat niet alleen, de inlenersbeloning bepaalt ook dat flexkrachten recht hebben op andere geldende zaken bij de inlener, waaronder arbeidsduurverkorting, toeslagen voor overwerk, uitbetaling op feestdagen en onkostenvergoedingen. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor jou als uitzender of payroller. Want hoe goed ken jij de cao’s van al jouw inleners? Oftewel: verwerk jij deze cao’s wel op de juiste manier, en pas je de inlenersbeloning wel goed toe? En zo ja, hoeveel tijd kost jou dit eigenlijk?

Het tackelen van de inlenersbeloning en de cao-regels

Veel uitzend- of payrollbureaus willen dat hun consulenten zelf de geldende cao’s lezen en aan de hand van deze tekst op een goede manier de cao-regels bepalen. Naast het lezen en interpreteren van de geldende cao’s ben je als uitzender of payroller tevens verplicht om de inlenerbeloning goed uit te vragen bij de inlener. Nu komt het vaak voor dat de inlener zelf niet eens exact weet wat de inhoud is van de bij hem geldende inlenersbeloning. Dit maakt het extra lastig omdat je immers verantwoordelijk bent voor een correcte uitbetaling van loon, toeslagen en vergoedingen aan je flexkrachten.
Hoe het bij jou op kantoor ook geregeld is, in de dagelijkse hectiek is er geen garantie dat het goed gaat. Het tackelen van de inlenersbeloning en de cao-regels is in alle gevallen tijdrovend en onderhoudsgevoelig.

Twee dagen per week ‘met de neus in de cao’s’

Voor veel uitzenders en payrollers is het bijvoorbeeld heel normaal om twee dagen per week ‘met de neus in de cao’s te zitten’. Wellicht herken jij dit. En wat wij ook veel zien, is dat er in het verwerken van cao-regels en het toepassen van de inlenersbeloning veel fouten worden gemaakt. Er wordt niet voldoende doorgevraagd en cao’s worden vaak verkeerd geïnterpreteerd en doorgevoerd. Hoe dat komt? Dat is gemakkelijk uit te leggen: bij de meeste uitzenders en payrollers, en hoogstwaarschijnlijk bij jou ook, is dit handmatig werk. En waar mensen handmatig werken, worden fouten gemaakt.

Fouten bij het verwerken van cao-regels

Dat die fouten gemaakt worden, is overigens niet zo gek. In Nederland zijn omstreeks duizend cao’s afgesloten. Iedere cao heeft minimaal 50 pagina’s, en er zijn uitschieters tot maar liefst 250 pagina’s. Al die cao’s worden bovendien jaarlijks of soms tweejaarlijks vernieuwd en per cao-periode worden één of meerdere loonsverhogingen afgesproken. Soms zijn de loontabellen ook nog eens gebaseerd op het wettelijke minimumloon dat twee keer per jaar wijzigt. Jouw werk is dus beslist niet eenvoudig.

Fouten in het toepassen van de inlenersbeloning

Alleen… Maak jij fouten in het toepassen van de inlenersbeloning, dan kan dat vervelende gevolgen hebben. Niet alleen ben je veel tijd kwijt aan het corrigeren van gemaakte fouten, de kans dat je flexkrachten aan de telefoon krijgt die klagen over hun uitbetaalde loon, de periodieken die ze niet gekregen hebben of dat de onkosten niet vergoed zijn, is óók aanwezig. En als een situatie echt uit de hand loopt, kun je (met terugwerkende kracht) zelfs een boete van de SNCU krijgen.

Geautomatiseerd verwerken van cao-regels

Dé oplossing waarmee je direct jouw werk vergemakkelijkt, je tijd bespaart en de beschreven gevolgen van gemaakte fouten jou bespaard blijven? Start met het geautomatiseerd verwerken van de cao-regels. Daar kun je een automatische cao-ontrafelaar voor inzetten. Het grootste voordeel? Je werkt gestandaardiseerd én wordt gedwongen om bij inleners de juiste informatie uit te vragen. Dit zorgt ervoor dat je veel meer compliant kunt verlonen en dat flexkrachten betaald krijgen waar ze recht op hebben.

Direct starten met geautomatiseerde tijdinterpretatie?

Waar kan Xplican je mee helpen? Met toeslagen voor overwerk, onregelmatige uren, feestdagen en onkostenvergoedingen automatiseren! Op basis van geschreven uren kan Xplican o.a. de juiste toeslagen en vergoedingen toepassen.

Benieuwd naar hoe tevreden Timing of Consolid is over Xplican?

Lees de ervaringen van Timing Lees de ervaringen van Consolid

Of bekijk de mogelijkheden van Xplican!

Stan Olde Wieverink

Over Stan Olde Wieverink

Elk bedrijf heeft verhalen te vertellen. Niet alleen verhalen over zichzelf, maar ook verhalen van klanten! Verhalen die niet alleen de doelgroep aanspreken, informeren, verrassen en beïnvloeden, maar verhalen die ook echt laten zien hoe het verschil gemaakt kan worden! Als online marketeer bij Akyla combineer ik dagelijks gave verhalen met creatieve marketing. Ik help professionals van uitzenders en payrollers om oplossingen te vinden voor specifieke problemen binnen de branche. Oplossingen die passen bij hun unieke identiteit. Oplossingen die hen helpen om hun inleners en flexkrachten beter te bedienen.

53 artikelen van Stan