De laatste tips, tricks, updates & nieuws
Focus op de kandidaat in plaats van op de inlener
Stan Olde Wieverink

Stan Olde Wieverink

13 november 2018

“De focus ligt bij flexorganisaties veelal op return on investment. Ze investeren vooral in mensen die ze makkelijk kunnen plaatsen, omdat dat economisch voordelig is en het risico klein is. Tot nu toe lukte het om zonder te investeren in duurzame inzetbaarheid flexkrachten bij inleners te plaatsen, vooral omdat er veel aanbod is aan flexwerkers. Maar nu ontstaat er een war on talent”, aldus Guido Welter, voorheen innovatiemanager bij Randstad HR Solutions en sinds dit jaar eigenaar van InGuide, in een artikel op flexmarkt.nl. En die war on talent zien wij ook.

Duurzame inzetbaarheid van flexkrachten

Dit betekent dat uitzenders lang niet altijd meer focussen op wat de inlener zoekt, maar vooral op waar de flexkracht naar op zoek is. Wat zijn zijn competenties, waar liggen zijn talenten, wat zijn zijn interesses, welke kennis en ervaring heeft hij en hoe zit het met de fysieke en mentale belastbaarheid? Om de war on talent te winnen, proberen steeds meer uitzendorganisaties bovendien om flexkrachten aan zich te binden door te investeren in opleiding en persoonlijke ontwikkeling. Door de flexkrachten hierbij te begeleiden en coachen, zorgen deze organisaties voor duurzame flexkrachten die ook in de toekomst inzetbaar, gezond en gemotiveerd zijn. Zoals Welter ook zegt: “‘Duurzame inzetbaarheid gaat over investeren in ontwikkeling, vitaliteit en een match met werk.”

Uitzendorganisaties, signaleer nu kansen!

Uitzenders moeten volgens Welter dan ook een meer proactieve houding aannemen als het gaat om duurzame inzetbaarheid. Het onderwerp speelt in de flexbranche nog een te kleine rol. En daar zijn wij het mee eens. Het waarom voor de flexkracht is duidelijk, maar waar ligt het voordeel voor uitzendorganisaties? Bedrijven willen snel in kunnen spelen op veranderingen in de economie en hebben daarom steeds meer behoefte aan flexibele arbeidskrachten. Kortom, flexkrachten worden meer en meer onmisbaar voor Ondernemend Nederland. Door een nieuwe rol te vervullen die goed in deze tijdsgeest past, namelijk faciliterend en proactief richting de flexkracht, verbeteren uitzendondernemingen hun flexkrachtenbestand. Hun flexkrachten zijn gemotiveerder, beter ontwikkeld en breed inzetbaar. Onderaan de streep levert dit meer tevreden inleners en dus meer opdrachten op.

Stan Olde Wieverink

Over Stan Olde Wieverink

Elk bedrijf heeft verhalen te vertellen. Niet alleen verhalen over zichzelf, maar ook verhalen van klanten! Verhalen die niet alleen de doelgroep aanspreken, informeren, verrassen en beïnvloeden, maar verhalen die ook echt laten zien hoe het verschil gemaakt kan worden! Als online marketeer bij Akyla combineer ik dagelijks gave verhalen met creatieve marketing. Ik help professionals van uitzenders en payrollers om oplossingen te vinden voor specifieke problemen binnen de branche. Oplossingen die passen bij hun unieke identiteit. Oplossingen die hen helpen om hun inleners en flexkrachten beter te bedienen.

45 artikelen van Stan