De laatste tips, tricks, updates & nieuws
Werven en selecteren als payroller: zó doe jij dit zonder die moeilijk te vinden recruiter aan te nemen
Stan Olde Wieverink

Stan Olde Wieverink

21 november 2019

‘Er is een schreeuwend tekort aan recruiters’, kopt een artikel van Intermediair. ‘Krap, krapper, krapst: recruiter 1 van de 140 (!) beroepen met grote schaarste’, zegt ook een artikel van Werf&. En zo kunnen we nog wel even doorgaan met artikelen waarin recruitment als krapteberoep wordt aangeduid. Dat er zoveel vraag is naar goede recruiters is niet gek, want steeds meer organisaties doen een beroep op recruiters. En recruitment wordt niet meer alleen ingezet voor ICT en executive-search, zoals vroeger het geval was. Inmiddels worden ook voor andere tekorten vaker recruiters ingeschakeld, zoals je kunt lezen in het landelijk overzicht van krapteberoepen dat het UWV jaarlijks uitbrengt. ‘De hoge mobiliteit onder recruiters zorgt voor extra vraag en maakt dat goede recruiters steeds moeilijker vindbaar zijn. Aan ervaren recruiters met kennis van een bepaald segment, of met kennis van recruitmentprocessen, is grote behoefte.’

Als payroller inzetten op werving en selectie

Ook jouw flexorganisatie krijgt met deze krapte te maken, zeker wanneer jij als payroller na de invoering van de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) wilt inzetten op werving en selectie om aan de allocatieve functie te blijven voldoen. Je kunt in dit geval twee dingen doen.

1)      Je gaat op zoek naar recruiters die voor jouw organisatie de werving en selectie oppakken. Maar, ‘let wel, de tijd van vele reacties op een geplaatste vacature ligt ver achter ons. Ervaren mensen moet je echt ‘hunten’ en afhankelijk van hun interesses, wensen en voorkeuren een passende rol proberen te bieden’, zo zegt Jill van Casteren, hr-directeur van internationaal recruitmentbureau Hays, in het eerder genoemde artikel van Intermediair.

2)      Je organiseert jouw werving- en selectieproces anders. Daarmee bedoelen we dat je met jouw organisatie de stap kunt maken naar digitaal uitzenden.

Onze voorkeur heeft het tweede. Het eerste kost je namelijk veel tijd, geld en energie – áls je al de juiste recruiter(s) voor jouw organisatie vindt. Kies je voor het tweede, dan helpt een online platform waarin werving en selectie geautomatiseerd zijn je om nieuwe kandidaten te vinden. En wanneer dit platform ook nog eens de mogelijkheid biedt om die kandidaten op contract te nemen, te onboarden – en méér – dan kun hoef je niet eens nieuwe medewerkers aan te nemen om werving en selectie als nieuwe tak van sport op te pakken. Je kunt met je huidige team al flinke stappen maken.

Kies voor een platform voor het werven, selecteren en op contract nemen van kandidaten

Het juiste platform zorgt ervoor dat je met vrij weinig moeite de juiste kandidaten kunt werven en selecteren en op contract kunt nemen. En dat kunnen jouw huidige medewerkers ook heel goed doen; daar hoef je geen nieuwe recruiters voor in huis te halen. In dat ideale platform krijg je ook hulp bij het schrijven van vacatureteksten en bij het plaatsen van die vacatures. Met een platform wordt werving en selectie dus een stuk gemakkelijker. Dat is essentieel, want om zo succesvol mogelijk te zijn wil je hier zo min mogelijk tijd aan kwijt zijn. Zo houd je namelijk meer tijd over voor je branding, de candidate journey en het binden en boeien van je juiste flexkrachten. En daarmee kun je – naast jouw al bestaande dienstverlening, namelijk payrolling – vanaf 2020 écht het verschil maken.

Wil jij ook de stap naar online uitzenden maken?

Onze payroll klanten (ook jij dus!) kunnen met e-UUR eenvoudig nieuwe kandidaten werven en selecteren. Zo bouw je in e-UUR eenvoudig je vacatures op en kun je gemakkelijk vacatures plaatsen op je eigen jobboard en op gekoppelde vacaturesites. Ook helpt onze software je met het inrichten van het selectieproces en het matchen van de juiste kandidaat, waardoor jij eenvoudig kunt werven en selecteren. Dat juiste, ideale platform waar we het eerder over hadden? Dat is dus e-UUR. Ontdek vandaag nog wat de werving- en selectiemodule in e-UUR voor jouw organisatie kan betekenen.

Ontdek onze W&S module

Stan Olde Wieverink

Over Stan Olde Wieverink

Elk bedrijf heeft verhalen te vertellen. Niet alleen verhalen over zichzelf, maar ook verhalen van klanten! Verhalen die niet alleen de doelgroep aanspreken, informeren, verrassen en beïnvloeden, maar verhalen die ook echt laten zien hoe het verschil gemaakt kan worden! Als online marketeer bij Akyla combineer ik dagelijks gave verhalen met creatieve marketing. Ik help professionals van uitzenders en payrollers om oplossingen te vinden voor specifieke problemen binnen de branche. Oplossingen die passen bij hun unieke identiteit. Oplossingen die hen helpen om hun inleners en flexkrachten beter te bedienen.

63 artikelen van Stan