De laatste tips, tricks, updates & nieuws
Vier trends die in 2021 invloed hebben op werving en selectie

De wereld verandert - ook in jouw vakgebied als uitzender of payroller. Van digitalisering tot het gebruik van geautomatiseerde recruitmentsoftware en kunstmatige intelligentie: de trends en ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. En ook in deze snel veranderende wereld wil jij talentvolle flexkrachten aan je binden. In deze blog komen de vier laatste trends naar voren die invloed hebben op jouw werving en selectie.

Trend #1: de digitale verandering komt in een stroomversnelling

De wereldwijde coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat elkaar face to face ontmoeten niet langer de standaard is. Sinds de eerste lockdown in maart 2020 zijn daar talloze digitale opties voor in de plaats gekomen. En niet alleen video tools zijn nu populair, er zijn ook andere digitale tools ontwikkeld die jou helpen om jouw werving- en selectieproces sneller en slimmer te doorlopen. Wat dacht je van automatisch matchen? Met een tool voor automatisch matchen selecteer je op basis van jouw eigen matchingcriteria uit een kandidatenpool razendsnel de juiste flexkracht voor een vacature. En wat te denken van cv parsing? Flexkrachten hoeven daarmee tijdens het digitale sollicitatieproces niet hun gegevens in te vullen. Met cv parsing wordt namelijk relevante informatie uit een cv ontleed en daarna automatisch doorgezet in jouw systeem. Je kunt je voorstellen dat solliciteren zo wel héél snel en gemakkelijk gaat. Bovendien is het handig voor jou, omdat je zeker weet dat je van iedere sollicitant de juiste gegevens verzamelt voor de onboarding.

Trend #2: van digitaal naar geautomatiseerd

Je leest het al in de beschrijving van de tools in de vorige alinea: de trends anno 2021 gaan eigenlijk al veel verder dan digitaliseren – ze gaan over het automatiseren van je werkzaamheden. Dat stelde Ralf Knegtmans van executive search-bureau De Vroedt & Thierry ook al tijdens het Flexcongres in het najaar van 2020. “Ongeveer 20 % van alle recruitmentactiviteiten zijn nu geautomatiseerd, maar dat zal in de nabije toekomst 50 % worden.” In Amerika gaan ze zelfs al een stapje verder. De Amerikaanse recruitmentgoeroe Kevin Wheeler stelde jaren geleden al dat de computer jouw werk grotendeels zal vervangen: “Recruiters zullen in de toekomst nog maar 10 % van hun huidige werk doen.” Ga je met deze trend mee, dan laat jij ook software vóór je werken. Je hoeft minder tijd te besteden aan administratieve rompslomp en houdt meer tijd over voor de dingen die er écht toe doen. Of zoals we bij Akyla zeggen: er is meer tijd voor de human touch. En laten we eerlijk zijn: dát is wat jouw werk zo leuk maakt.

Trend #3: de kandidatenpoule

De derde trend die wij zien, is dat steeds meer uitzenders en payrollers een flexdatabase opbouwen. Dit wordt ook wel een kandidatenpoule genoemd. Als je het ons vraagt is dit een trend waar jij ook zéker eens dieper moet induiken. Zo’n database of poule levert je veel gemak op, omdat je snel de juiste match tussen vraag en aanbod kunt maken. Concreet: legt een inlener een vacature bij jou neer, dan kun je razendsnel een flexkracht voorstellen. Vanuit een database/poule kun je namelijk automatisch matchen. De software kijkt bijvoorbeeld naar het cv van flexkrachten, en selecteert op basis daarvan díe flexkracht die voor jouw inlener het best passend is. En dat iedere vacature weer.

Trend #4: een digitaal jobboard

De laatste trend alweer: de opkomst van het digitale jobboard. Een digitaal jobboard is eigenlijk niets meer of minder dan een website waarop al jouw vacatures overzichtelijk staan weergegeven. En de vijf voordelen van zo’n jobboard liegen er niet om.

1.      Je kunt sneller en effectiever vacatures maken én publiceren.

2.      Slimme vacaturetools in de software achter het jobboard zorgen ervoor dat je inzicht krijgt in hoe je goede vacatureteksten schrijft. En hoe beter die teksten, hoe beter de kandidaten zijn die je aantrekt.

3.      Een jobboard is overzichtelijk voor jou, je collega’s en niet te vergeten flexkrachten.

4.      Richt je het digitale jobboard goed in, dan zorgt de branding ervoor dat jouw uitzend- of payrollorganisatie zich onderscheidt ten opzichte van de concurrentie.

5.      Met een digitaal jobboard verlaag je de drempel om te solliciteren. Na het invullen van de persoonlijke gegevens stuurt een flexkracht je in slechts een paar klikken een reactie op een vacature.

Gemakkelijk, snel en doeltreffend online werven en selecteren

Wil je meegaan met de trends? Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Kijk dan eens naar Werving & Selectie Software.

Ontdek geautomatiseerd Werven en Selecteren

Stan Olde Wieverink

Over Stan Olde Wieverink

Marketing @ Akyla

104 artikelen van Stan

Direct contact

Kom direct met ons in contact. Wij helpen je graag verder!

photo-avatar-bg

Ben je enthousiast?

Ben je een uitzender, payroller of detacheerder?
Heb je vragen over onze software neem dan contact met ons op!