De laatste tips, tricks, updates & nieuws
Van digitaliseren naar automatiseren: zó doe je het

Dankzij COVID-19 is digitalisering het gesprek van de dag. Dat blijkt alleen al uit het feit dat een zoekopdracht in Google meer dan drie miljoen resultaten oplevert. Niet gek, want nu iedereen min of meer verplicht is om digitaal te werken merken veel mensen dat ze met losse tools, spreadsheets of gedateerde software geen grip kunnen houden op hun werk. Herken jij dit ook en wil je digitaliseren? Dan is de vraag: hoe zorg jij ervoor dat jij het als uitzender of payroller nét wat beter en slimmer aanpakt dan de concullega? Ons antwoord: kies voor betrouwbare en innovatieve software, want alleen door te digitaliseren met de juiste software krijg je meer inzicht in processen, werk je efficiënter en kun je dus meer hoogwaardige diensten leveren. Maar welke stappen moet je zetten richting digitalisering? En hoe maak je de vertaalslag van digitaliseren naar automatiseren? Je leest het in deze blog.

Stap 1: zorg voor een goede basis

Digitaliseren doe je niet van de ene op de andere dag. Ook niet als je meteen de juiste keuze maakt voor betrouwbare en innovatieve software. Want welke processen zet je in deze software? Hoe lopen die processen? En moeten ze misschien nog geoptimaliseerd worden voordat je ze digitaliseert? De eerste stap is dan ook het zorgen voor een goede basis. Daar bedoelen we mee dat je in kaart moet brengen welke processen er binnen jouw organisatie zijn én of je deze wellicht nog efficiënter kunt inrichten. Je wilt voorkomen dat je oude, niet lekker lopende processen nabouwt in de nieuwe software. Zijn alle processen beschreven en geoptimaliseerd? Dan ben je klaar voor stap twee.

Stap 2: digitaliseer al het papierwerk

Nu je weet welke processen in jouw organisatie aanwezig zijn – en hoe ze lopen – kun je een start maken met het digitaliseren van het papierwerk in jouw organisatie. Want automatiseren (jouw einddoel) gaat lastig als alles nog in archiefkasten staat. Zie je op tegen deze flinke klus? Vergeet niet dat het je straks enorm veel tijd en geld bespaart doordat alles eenvoudig, snel en door iedereen te vinden is. Onze tip: ben je klaar met het digitaliseren van al het papierwerk, doe dan direct de meeste (of zelfs alle) printers de deur uit. Zo wennen jij en je collega’s het snelst aan werken zonder papier.

Wat je zoals kunt digitaliseren? We geven je een voorzetje, want wellicht staan er zaken in ons rijtje waar jij nog niet aan gedacht hebt.

  • Loonstroken en jaaropgaven
  • Klantdossiers
  • Declaraties
  • De urenregistratie
  • (Interne) documenten
  • Arbeidscontracten en andere documenten voor flexkrachten
  • Documenten voor de onboarding van nieuwe flexkrachten
  • Cao’s van inleners

Stap 3: automatiseer je processen

Natuurlijk moet je ergens IN digitaliseren. Oftewel: je hebt software nodig waarin alle documenten samenkomen én waarin essentiële processen geautomatiseerd kunnen worden. Alleen digitaliseren is namelijk niet genoeg – wil je echt voordeel ervare dan moet je ook de vertaalslag maken naar automatiseren. Voorbeelden van processen die je als uitzender en payroller kunt automatiseren zijn

  • de verloning
  •  het ontrafelen van cao’s van inleners
  • de onboarding van nieuwe flexkrachten
  • werving en selectie

Het automatiseren van dit soort processen betekent een grote verandering in je organisatie, maar we weten zeker dat het je bevalt. Processen verlopen namelijk inzichtelijker en efficiënter. Er worden minder fouten gemaakt. En jij en je collega’s houden meer tijd over om te doen wat jullie écht leuk vinden (lees: geen administratieve rompslomp). Een win-win-win-situatie.

Kiezen voor de juiste software

Veel uitzenders en payroller hebben moeite met het kiezen van nieuwe software. Maar wil je digitaliseren en automatiseren, dan is het noodzakelijk dat je een keuze maakt. Om je op weg te helpen vind je in een andere blog op onze website vijf vragen die je jezelf moet stellen bij het aanschaffen van nieuwe uitzend- of payrollsoftware. Wil je daarna eens met ons kennismaken, omdat je ervan overtuigd bent dat e-UUR voor jouw organisatie de juiste software is? Neem gerust contact op.

Ontdek hoe jij je eigen platform kunt opzetten

Stan Olde Wieverink

Over Stan Olde Wieverink

Elk bedrijf heeft verhalen te vertellen. Niet alleen verhalen over zichzelf, maar ook verhalen van klanten! Verhalen die niet alleen de doelgroep aanspreken, informeren, verrassen en beïnvloeden, maar verhalen die ook echt laten zien hoe het verschil gemaakt kan worden! Als online marketeer bij Akyla combineer ik dagelijks gave verhalen met creatieve marketing. Ik help professionals van uitzenders en payrollers om oplossingen te vinden voor specifieke problemen binnen de branche. Oplossingen die passen bij hun unieke identiteit. Oplossingen die hen helpen om hun inleners en flexkrachten beter te bedienen.

85 artikelen van Stan

Direct contact

Kom direct met ons in contact. Wij helpen je graag verder!

Ben je enthousiast?

Ben je een uitzender, payroller of detacheerder?
Heb je vragen over onze software neem dan contact met ons op!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.