De laatste tips, tricks, updates & nieuws
Wat ga jij doen? Stilstaan? Dat is nu géén optie
Stan Olde Wieverink

Stan Olde Wieverink

28 september 2020

Veel uitzenders hebben vanwege de corona-uitbraak begin 2020 versneld - of zelfs verplicht - een digitaliseringsslag gemaakt. Jij nog niet? Lees dan vooral verder. Want laten we eerlijk zijn: je hoeft je nieuwsapp maar te openen en je ziet de nieuwsberichten over het stijgende aantal besmettingen voorbij komen. En of er nu een tweede golf komt of niet, je kunt op dit moment twee dingen doen. Je kunt wachten tot nog meer organisaties en platforms voor werk (denk aan het sterk opkomende Maqqie) stappen zetten op het gebied van digitalisering en zo business bij je weghalen. Maar je kunt ook iets veel beters doen: niet zitten wachten.

Pak de regie en start met digitaliseren

Je voelt het misschien al aan je water, zeker als je Akyla al langer kent en volgt: volgens ons is stilstaan géén optie. Ons advies is juist om zélf de regie te pakken en nu te starten met digitaliseren. Alleen zo kan jouw uitzendbureau processen efficiënter en inzichtelijker maken, met als groter gevolg dat je je digitaal onderscheidt van concurrentie.

Investeer júist nu in digitalisering

Wees ook niet te bang om júist nu te investeren in digitalisering. De geschiedenis wijst namelijk uit dat de flexbranche veerkrachtig is. En ook in deze coronacrisis – waardoor onze branche hard wordt geraakt – is snel herstel mogelijk, aldus ING. Als blijkt uit onderzoek van deze bank ook dat ons eerst nog flink wat te wachten staat. Het volume in de flexbranche daalt dit jaar naar verwachting met twintig procent, en die krimp is beduidend groter dan tijdens de vorige crisis in 2009 – toen het volume met dertien procent daalde. Met name in het tweede kwartaal van 2020 daalde het volume sterk. Maar hoewel de flexbranche dus hard is geraakt door de coronacrisis, kan onze sector ook weer snel herstellen als de economische groei aantrekt. Uit de vorige crisis blijkt dat bedrijven bij groei veelal eerder flexibel personeel inhuren dan dat ze direct vast personeel in dienst nemen, zeker gegeven de huidige onzekerheden. De verwachting is dan ook dat de flexbranche in 2021 weer terug kan zijn op het pre-corona niveau van eind 2019.

Gespecialiseerde digitalisering, om snel nieuwe flexkrachten te kunnen aantrekken

Zodra dat gebeurt, is het van groot belang dat je als uitzender snel nieuwe flexkrachten kunt aantrekken en aan inleners kunt matchen. Met meer dan tienduizend bureaus in Nederland is het de kunst dat je in de juiste vijver vist én dat je voor inleners snel een perfecte selectie realiseert. Gespecialiseerde digitalisering geeft je daarin een enorme voorsprong. Hierbij de drie stappen die je hier wat ons betreft voor moet zetten:

1.      Start met de basis. Begin met het digitaliseren van je administratieve processen, zodat je vele malen gemakkelijker kunt werken – bijvoorbeeld onze eigen, al jarenlang bewezen tool e-UUR. Uren, onkosten, reserveringen, documenten: het handmatig verwerken hiervan kost je veel tijd en moeite. Door te digitaliseren houd je tijd over voor de zaken die er écht toe doen: nieuwe flexkrachten aan jouw uitzendorganisatie binden, zodat je jouw inleners zo snel mogelijk van dienst kunt zijn.

2.      Kies daarna voor een werving- en selectietool waarmee je eenvoudig nieuwe flexkrachten kunt werven en selecteren. In ons platform voor flexwerk e-UUR kun je bijvoorbeeld vacatures opbouwen en die gemakkelijk op jouw eigen jobboard en op gekopppelde vacaturesites zetten. Daarnaast helpt onze software je met het inrichten van een geautomatiseerd selectieproces.

3.      Verbeter vervolgens je onboarding. Hoe gemakkelijker je het onboarding-proces maakt, hoe enthousiaster inleners en flexkrachten aan de slag zullen gaan. Goed om te weten: kies je ervoor om met e-UUR te werken, dan worden flexkrachten die je via de werving- en selectiemodule selecteert gelijk doorgezet naar de onboarding.

Hulp bij jouw keuze voor een gespecialiseerd platform

Zie je ook in dat de tijd júist nu rijp is om een digitaliseringsslag te maken? Voordat de flexbranche weer aantrekt en een concurrent wel in staat is om (online) snel nieuwe flexkrachten aan te trekken en jij niet? Om je op weg te helpen bij het maken van een goede keuze wat betreft een gespecialiseerd platform dat je hierbij kan helpen, geven we je in deze blog vijf vragen die je jezelf moet stellen bij het aanschaffen van nieuwe software. Je haalt er zeker inspiratie uit.

Ontdek de 5 tips

 

Stan Olde Wieverink

Over Stan Olde Wieverink

Elk bedrijf heeft verhalen te vertellen. Niet alleen verhalen over zichzelf, maar ook verhalen van klanten! Verhalen die niet alleen de doelgroep aanspreken, informeren, verrassen en beïnvloeden, maar verhalen die ook echt laten zien hoe het verschil gemaakt kan worden! Als online marketeer bij Akyla combineer ik dagelijks gave verhalen met creatieve marketing. Ik help professionals van uitzenders en payrollers om oplossingen te vinden voor specifieke problemen binnen de branche. Oplossingen die passen bij hun unieke identiteit. Oplossingen die hen helpen om hun inleners en flexkrachten beter te bedienen.

90 artikelen van Stan

Direct contact

Kom direct met ons in contact. Wij helpen je graag verder!

Ben je enthousiast?

Ben je een uitzender, payroller of detacheerder?
Heb je vragen over onze software neem dan contact met ons op!