De laatste tips, tricks, updates & nieuws
Nu ook in Nederland: Google for Jobs – gebruik jij het al?
Stan Olde Wieverink

Stan Olde Wieverink

13 oktober 2020

Weet je wat volgens ons een gemiste kans is? Dat nog zoveel uitzenders en payrollers niet voor digitalisering kiezen als het gaat om recruitment en talentmanagement. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een derde van de organisaties (voor wie het exact wil weten: 34 procent) voor recruitment nog steeds geen technologie inzet. Die organisaties doen dus hun werving en selectie volledig handmatig - het is van begin tot eind mensenwerk. En dat terwijl door het automatisch verspreiden van vacatures via online jobboards en social media het werven van kandidaten stukken makkelijker wordt.

Je werving en selectie digitaliseren: dít is waarom

Uit hetzelfde onderzoek als eerder genoemd blijkt dat organisaties die hun werving en selectie wél gedigitaliseerd hebben, daar tevreden over zijn. 93 procent zegt dat het tijd bespaart. 71 procent zegt dat kandidaten de sollicitatieprocedure positiever ervaren. 69 procent vindt dat er minder fouten worden gemaakt. 67 procent bespaart geld. En 60 procent signaleert dat de merkbeleving positiever is. Op de vraag ‘Moet ik mijn werving en selectie digitaliseren?’, zeggen wij dan ook: ‘Ja, en dít is waarom.’

Nieuw in Nederland: Google for Jobs

Bovendien, wie niet digitaliseert kan geen gebruik maken van het nieuwste technische snufje van Google: Google for Jobs. Waar Google Shopping binnen Google de widget is waarmee je snel en eenvoudig online winkelt, is Google for Jobs de nieuwe widget voor vacatures. Het is een plek waar kandidaten snel de voor hun relevante vacatures kunnen vinden. Het werkt heel eenvoudig: ze typen in Google een zoekwoord in en de content van verschillende vacatures wordt direct zichtbaar. De nieuwe widget staat tussen de gesponsorde en de organische zoekresultaten – een prominente plek dus. En alleen al die plek is reden genoeg om gebruik te maken van Google for Jobs.

Google for Jobs, een grote(r wordende) vacaturesite

Denk je alsnog: ‘Waarom moet ik zichtbaar zijn op Google for Jobs?’ Misschien trekt dit je over de streep. Uit onderzoek van CareerBuilder blijkt dat maar liefst 73 procent van de werkzoekenden (dus ook kandidaten) hun zoektocht start op Google. Mede daardoor is in Engeland – één van de andere landen waar Google’s initiatief al is uitgerold – Google for Jobs inmiddels de eennagrootste vacaturesite in de markt. Nederland gaat snel volgen, en dan wil je dat jouw vacatures natuurlijk op Google for Jobs te vinden zijn.

Werving- en selectiesoftware: ideaal voor Google for Jobs

De juiste werving- en selectiesoftware kan je helpen om jouw vacatures gemakkelijk en snel op Google for Jobs te krijgen. Vanuit die software publiceer je namelijk al jouw vacatures met één druk op de knop op jouw eigen jobboard (zodat je minder afhankelijk bent van de grote vacaturebanken). Daardoor zijn jouw vacatures overal zichtbaar en spreek je meer (en vooral ook de juiste) kandidaten aan. Bovendien zitten in die software veel verschillende features die ervoor zorgen dat jouw werk gemakkelijker wordt en dat je jouw werkzaamheden sneller kunt uitvoeren. Je kunt bijvoorbeeld werken met geautomatiseerde notificaties. Of een kandidatenpoule opbouwen en eenvoudig de juiste match vinden middels een matchingfunctie. En de slimme vacaturetools in de software zorgen ervoor dat je inzicht krijgt in hoe je goede vacatureteksten schrijft, waardoor meer kandidaten vanuit online op jouw vacatures reageren.

Gebruikmaken van werving- en selectiesoftware

Ben je inmiddels overtuigd en wil je ook gebruik gaan maken van werving- en selectiesoftware? Dan helpen we je met de blog 5 punten waar jouw werving- en selectiesoftware aan moet voldoen verder op weg. Veel leesplezier en bij vragen over de unieke en onlangs uitgebreide werving- en selectietool in ons eigen e-UUR: neem contact op!

Stan Olde Wieverink

Over Stan Olde Wieverink

Elk bedrijf heeft verhalen te vertellen. Niet alleen verhalen over zichzelf, maar ook verhalen van klanten! Verhalen die niet alleen de doelgroep aanspreken, informeren, verrassen en beïnvloeden, maar verhalen die ook echt laten zien hoe het verschil gemaakt kan worden! Als online marketeer bij Akyla combineer ik dagelijks gave verhalen met creatieve marketing. Ik help professionals van uitzenders en payrollers om oplossingen te vinden voor specifieke problemen binnen de branche. Oplossingen die passen bij hun unieke identiteit. Oplossingen die hen helpen om hun inleners en flexkrachten beter te bedienen.

90 artikelen van Stan

Direct contact

Kom direct met ons in contact. Wij helpen je graag verder!

Ben je enthousiast?

Ben je een uitzender, payroller of detacheerder?
Heb je vragen over onze software neem dan contact met ons op!