Belangrijk nieuws! Sinds januari zijn wij samengevoegd met ons moederbedrijf Textkernel

Na de zomer groeien = nú investeren

De flexbranche groeit, groei mee!

Ook de ING voorspelt trouwens een krachtig herstel van de flexbranche in 2021, na de sterke volumedaling van 14% in 2020. In de eerste vijf maanden van 2021 zag ING het aantal uitzenduren al met 21% stijgen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. En naar verwachting groeit het volume in heel 2021 met circa 10%. Want hoewel onze sector hard is geraakt door de coronacrisis, zal de vraag naar flexkrachten nu de economie weer op stoom komt naar verwachting stijgen. Dit komt allereerst tot uiting in een toename van het aantal te werken uren, maar volgens de Arbeidsmarktprognose van het UWV zal het aantal flexbanen dit jaar ook met 2,4% toenemen. Niet gek, want ook tijdens eerdere crises is immers gebleken dat veel bedrijven in geval van groei bij voorkeur eerst flexibel personeel inhuren, in plaats van direct vast personeel in dienst te nemen. Daar profiteert de flexbranche dus van – en jouw organisatie straks ook.

De digitalisering en automatisering van werk

Maar daar is wél actie voor nodig – stilstand is achteruitgang. De flexbranche verandert namelijk, en het is belangrijk dat jouw uitzend- of payrollorganisatie in die verandering meegaat. Wát er precies verandert? De grote bureaus investeren volop in technologie. De digitalisering en automatisering van werk is daardoor – zeker de afgelopen maanden – in een stroomversnelling terecht gekomen. Denk aan de opkomst van volledige platformen, maar ook AI-oplossingen in het matchen of VR-oplossingen om werk makkelijker te maken.

Stappenplan voor digitalisering en automatisering

We begrijpen dat het niet voor iedere uitzender of payroller even vanzelfsprekend is om in deze trend mee te gaan. Investeren kan kostbaar zijn, zeker voor kleinere flexorganisaties. Toch is het belangrijk dat je er tijd en aandacht aan besteedt, hoe spannend je het misschien ook vindt. Innovatie middels digitalisering en automatisering staat namelijk voor groei. Onze klanten bewijzen dat al – lees hun verhalen om overtuigd te raken. Benieuwd hoe je kunt starten? Hieronder hebben we een – volgens ons ideaal – stappenplan omschreven:

1.      Start met de basis, dus met het digitaliseren van je administratieve processen. Zo werk je straks veel efficiënter en gemakkelijker. Want ga maar na: het handmatig verwerken van uren, onkosten, reserveringen en documenten kost nou eenmaal veel tijd en moeite. Door te digitaliseren, bijvoorbeeld met e-UUR, houd je tijd over voor de zaken die er écht toe doen: nieuwe flexkrachten aan jouw uitzend- of payrollorganisatie binden zodra de flexbranche nog verder aantrekt.

2.      Als je de basis goed geregeld hebt, raden wij je aan om ook eens naar een goede werving- en selectietool te kijken. Met zo’n tool kun je eenvoudig nieuwe flexkrachten werven en selecteren. Handig: in e-UUR is werving en selectie standaard als module geïntegreerd. In deze module kun je onder meer vacatures opbouwen en die gemakkelijk op jouw eigen jobboard en op gekoppelde vacaturesites zetten.

3.      Is naast de basis ook je werving en selectie gedigitaliseerd en, waar dat kan, geautomatiseerd? Neem dan je onboarding-proces eens grondig onder de loep. Hoe gemakkelijker je het onboarding-proces namelijk maakt, hoe enthousiaster inleners en flexkrachten aan de slag zullen gaan. Goed om te weten: kies je ervoor om met e-UUR te werken, dan worden flexkrachten die je via de werving- en selectiemodule selecteert gelijk doorgezet naar de onboarding.

Tot slot… Enkele leestips

Dit is inmiddels onze vierde blog over het belang en de voordelen van de juiste midoffice. Wil je de vorige blogs ook lezen? Je vindt ze hieronder:

Hoe belangrijk is een goede midoffice?
In 6 stappen díe midoffice vinden die bij jou past
Deze 5 taken hoef jij als backoffice medewerker nooit meer handmatig te doen

Lees ook

Flexkrachten onboarden in 5 min? 10 onmisbare features!

Onboarding Automation Checklist De tijd dat alles op papier werd...

Groeien of juist kosten besparen? Zo haal je het maximale uit je automatisering

Het is voor uitzendbureau door de krapte op de arbeidsmarkt...

Akyla versnelt onboarding flexkrachten met Rabobank en Signicat

Dit artikel tot stand gekomen in samenwerking met onze partner...

Meer tijd besparen?

Zet de volgende stap in automatisering.

Geheel vrijblijvend

Wij gaan verder als:

Sinds januari zijn wij samengegaan met ons moederbedrijf Textkernel. Onze website zal eind april 2024 overgaan naar Textkernel website. Tot dit tijd vind je nog steeds relevante informatie over ons mid-office platform.