Voordeel 1: je werkt volledig online
Een platform is online toegankelijk, wat betekent dat je er 24/7 (lees: altijd en overal) bij kunt. Ja, ook op je smartphone of tablet. Bij een backoffice is dit vaak niet het geval. Bovendien fungeert een platform ook als communicatieplatform. Het is dé plek waar flexkrachten en inleners alle benodigde informatie kunnen vinden over (gewerkte) uren, declaraties en méér. En dat kun je van een backoffice natuurlijk niet zeggen.
Voordeel 2: het is makkelijk toegankelijk
We gaven bij het eerste voordeel al een voorproefje: een platform is makkelijk toegankelijk. Je kunt flexkrachten bijvoorbeeld uitnodigen om online hun gegevens achter te laten of uren door te geven. En hebben ze dit inderdaad gedaan, dus hebben ze inderdaad hun uren ingevuld? Dan kunnen ze eenvoudig de status volgen in jouw platform voor flexwerk. Dit voorkomt vragen per mail of telefoon, waardoor jij en je collega’s ongestoord(er) kunnen werken.
Voordeel 3: eenvoudig te automatiseren
Het werken met een platform vereist dat je belangrijke administratieve processen digitaliseert. En wat je kunt digitaliseren, kun je vaak ook automatiseren. Het automatisch genereren van een contract is daar een goed voorbeeld van, zodat je binnen 24 uur een arbeidsovereenkomst ondertekend en al retour hebt. Of denk aan een automatische notificatie wanneer uren nog niet ingevuld of goedgekeurd zijn, of wanneer een handtekening nog niet gezet is en een belangrijk document dreigt te verlopen. In een backoffice kun je dit soort dingen (vaak) niet automatiseren.
Voordeel 4: volledig in je eigen huisstijl
Slimme uitzenders en payrollers kiezen niet zomaar voor een platform voor hun organisatie. Ze kiezen voor een platform dat volledig in hun eigen huisstijl opgeleverd kan worden. Dat ze custom made kunnen maken. Zo wordt dit het visitekaartje van de uitzend- of payrollorganisatie. Een backoffice is altijd in handen van een andere partij, een softwareleverancier, en kan in de meeste gevallen niet in jouw huisstijl worden opgeleverd. Je ziet de backoffice in de huisstijl van de leverancier.
Voordeel 5: je voorkomt dubbele en onnodige handmatige invoer
Dit laatste voordeel is een vreemde eend in de bijt. Het is namelijk geen voordeel van een platform ten opzichte van een backoffice, maar een voordeel van een goede koppeling tussen deze twee. Wanneer je deze twee met elkaar koppelt voorkom je namelijk dubbele en onnodige handmatige invoer. Je flexkrachten en inleners voeren hun uren in op het platform, dat gekoppeld is aan je backoffice. Zo hoef jij geen extra handmatige handelingen meer te verrichten en ga je van ‘verwerken’ naar ‘controleren en bijsturen waar nodig’. En die ene correctie die je toch nog moet doen? Geen probleem, die wordt ook meteen in je backoffice doorgevoerd.