De laatste tips, tricks, updates & nieuws
Ontevreden flexkrachten en inleners, imagoschade, een boete van de SNCU/SNA… Een ver-van-jouw-bed-show of dichterbij dan je denkt?

‘Na klachten van uitzendkrachten over 400 bureaus deed de SNCU - in samenwerking met de Arbeidsinspectie - onderzoek naar 135 ondernemingen. Van de onderzochte uitzendbureaus werden er 33 beboet. Er is voor een totaalbedrag van 1 miljoen euro aan boetes opgelegd, variërend van 5.000 euro tot 100.000 euro. De meest voorkomende overtredingen waren het niet uitkeren van vakantiedagen, te weinig loon of vakantiegeld betalen en geen overuren of onregelmatigheidstoeslagen honoreren.’

Wat gebeurt er als je de inlenersbeloning niet correct toepast?

Nu willen we je natuurlijk niet bang maken, maar de bovenstaande samenvatting van een artikel uit dagblad Trouw klinkt misschien als een ver-van-jouw-bed-show, maar de kans is groot dat het dat helemaal niet is. Ook jouw uitzend- of payrollorganisatie kan het overkomen. Ook jij kunt een fikse boete van de SNCU/SNA krijgen. Wanneer bijv? Als je de inlenersbeloning niet correct toepast. En als toeslagen en vergoedingen niet juist worden toegepast, kan dat overigens nog meer vervelende gevolgen hebben dan alleen een boete.

– Tijdverspilling. Je moet namelijk alle vergoedingen van flexkrachten tot in de kleinste details nalopen en uitpluizen – soms tot wel jaren terug! – én je moet onjuist toegepaste toeslagen en vergoedingen aan je flexkrachten terugbetalen.
– Ontevreden flexkrachten die overstappen naar een concurrent, omdat ze vinden dat je hen te lang en/of te vaak verkeerd hebt uitbetaald.
– Imagoschade door de boete of door ontevreden flexkrachten die over jouw organisatie gaan praten, waardoor inleners overstappen naar een concurrent.

De inlenersbeloning geautomatiseerd toepassen

Wil jij geen tijd kwijt zijn aan het oplossen van een probleem dat je ook had kunnen voorkomen? Wil jij jouw flexkrachten tevreden houden? En vooral: wil jij niet te boek komen te staan als die uitzender of payroller die de zaken niet op orde heeft? Verdiep je dan in tools waarmee je de inlenersbeloning grotendeels geautomatiseerd toe kunt passen.

Xplican, de geautomatiseerde cao-ontrafelaar

Eén van de tools waarmee jij problemen voorkomt is Xplican: de enige geautomatiseerde cao-ontrafelaar die je snel zelf kunt inrichten. Wat dit inhoudt? Je stelt per cao eenmalig zelf of met hulp van een consultant een cao-profiel in, en als er wijzigingen zijn pas je die deze eenvoudig en snel toe. Toeslagen, vaste uren, vaste vergoedingen, onkostenvergoedingen, ADV/ATV, overwerk, feestdagen, ziekte-uren… Alle afspraken uit de cao’s van jouw inleners worden in cao-profielen in het systeem vastgelegd. Dit zorgt ervoor dat je altijd compliant kunt zijn aan de inlenersbeloning.

Wil jij meer weten over hoe jij geautomatiseerd de inlenersbeloning kunt toepassen met Xplican?

Meer lezen over de inlenersbeloning automatiseren

Stan Olde Wieverink

Over Stan Olde Wieverink

Elk bedrijf heeft verhalen te vertellen. Niet alleen verhalen over zichzelf, maar ook verhalen van klanten! Verhalen die niet alleen de doelgroep aanspreken, informeren, verrassen en beïnvloeden, maar verhalen die ook echt laten zien hoe het verschil gemaakt kan worden! Als online marketeer bij Akyla combineer ik dagelijks gave verhalen met creatieve marketing. Ik help professionals van uitzenders en payrollers om oplossingen te vinden voor specifieke problemen binnen de branche. Oplossingen die passen bij hun unieke identiteit. Oplossingen die hen helpen om hun inleners en flexkrachten beter te bedienen.

56 artikelen van Stan