De laatste tips, tricks, updates & nieuws
Hoe de juiste software helpt om boetes te voorkomen

Bij een nieuw dienstverband moet de flexkracht altijd een verklaring ondertekenen waarin hij aangeeft of hij gebruik wil maken van de algemene heffingskorting, ook wel de loonheffingskorting. Als uitzend- of payrollorganisatie moet je immers weten of je deze korting moet toepassen of niet. Ondertekent een flexkracht dit formulier níet, dan mag je geen loonheffingskorting toepassen. Ondertekent hij dit formulier wél, dan is het niet alleen belangrijk dat de ondertekening klopt, maar ook dat het proces rondom de loonheffing juist verloopt en dat jij over de juiste gegevens beschikt. Want wist je dat als jouw organisatie niet aan de juiste administratieve verplichtingen voldoet, je het risico loopt dat je een fikse boete krijgt? Deze blog is voor jou als jij deze boete van € 5.278,- wilt voorkomen. Lees snel verder.

Wat is het anoniementarief?

Het anoniementarief is een veel hogere loonheffing en wordt door de Belastingdienst toegepast om te voorkomen dat flexkrachten te weinig belasting betalen. Zowel jouw organisatie als de flexkracht zijn hiermee duurder uit. Jij moet maar liefst 52 procent loonbelasting/premie volksverzekeringen inhouden en afdragen. Bovendien mag je geen rekening houden met loonheffingskorting, waardoor het nettoloon van de flexkracht veel lager uitvalt.

Wanneer moet je het anoniementarief toepassen

Er zijn verschillende situaties waarin jouw organisatie in verband met de loonheffing het anoniementarief moet toepassen, namelijk:

– wanneer de flexkracht niet de vereiste gegevens geeft of heeft opgegeven;
– wanneer jij als werkgever de identiteit van de flexkracht niet op de voorgeschreven manier vaststelt;
– wanneer jij de gegevens van de flexkracht niet op de juiste manier in de loonadministratie bewaart;
– wanneer jij het BSN-nummer van de flexkracht niet hebt;
– wanneer het buitenlandse adres van een niet in Nederland wonende flexkracht niet bij jou bekend is.

Wat gebeurt er als je het anoniementarief niet toepast?

Wanneer je geen anoniementarief toepast terwijl dit wel had gemoeten, dan kan de Belastingdienst jouw organisatie een boete opleggen van maar liefst € 5.278,-. Ontzettend zonde, zeker omdat die boete gemakkelijk te voorkomen is. Wat je daarvoor moet doen? Kiezen voor een platform waarin de onboarding van flexkrachten perfect geregeld is. Daarmee kun je de juiste gegevens uitvragen, zodat je voldoet aan alle administratieve verplichtingen.

De oorzaken voor de toepassing van het anoniementarief afvangen met software

Wist je dat de onboarding module in platform voor flexwerk e-UUR alle oorzaken voor de toepassing van het anoniementarief afvangt? En dat dit dus ook voor jouw organisatie een hele goede keuze is? In de onboarding module bepaal jij namelijk zelf wanneer je wat uitvraagt, denk aan persoonlijke gegevens of een handtekening op een arbeidsovereenkomst of loonheffingsformulier. En om nog iets verder in te gaan op het loonheffingskortingformulier: dit formulier wordt direct gegenereerd met de documentgeneratie in e-UUR. Wel zo handig! Kortom, met e-UUR…

– weet je zeker dat de flexkracht alle vereiste gegevens opgeeft, omdat zowel jij als de flexkracht dit in e-UUR checkt;
– stel jij als werkgever de identiteit van de flexkracht op de voorgeschreven manier vast, namelijk met een volledig rechtsgeldige digitale handtekening;
– bewaar jij de gegevens van de flexkracht op de juiste manier, namelijk in het digitale dossier in e-UUR;
– heb jij altijd het BSN-nummer van de flexkracht beschikbaar, omdat je dit als verplicht gegeven kunt uitvragen;
– is bij jou het buitenlandse adres van een niet in Nederland wonende flexkracht bekend, omdat je dit als verplicht gegeven kunt uitvragen.

Direct starten met de onboarding module in e-UUR

Wij kunnen ons niet voorstellen dat de onboarding module jou níet goed in de oren klinkt. Wil je direct starten, om zo vervelende boetes van de Belastingdienst te voorkomen? Vraag dan hier jouw persoonlijke demo van e-UUR aan.

Stan Olde Wieverink

Over Stan Olde Wieverink

Elk bedrijf heeft verhalen te vertellen. Niet alleen verhalen over zichzelf, maar ook verhalen van klanten! Verhalen die niet alleen de doelgroep aanspreken, informeren, verrassen en beïnvloeden, maar verhalen die ook echt laten zien hoe het verschil gemaakt kan worden! Als online marketeer bij Akyla combineer ik dagelijks gave verhalen met creatieve marketing. Ik help professionals van uitzenders en payrollers om oplossingen te vinden voor specifieke problemen binnen de branche. Oplossingen die passen bij hun unieke identiteit. Oplossingen die hen helpen om hun inleners en flexkrachten beter te bedienen.

76 artikelen van Stan

Direct contact

Kom direct met ons in contact. Wij helpen je graag verder!

Ben je enthousiast?

Ben je een uitzender, payroller of detacheerder?
Heb je vragen over onze software neem dan contact met ons op!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.