Akyla
De laatste tips, tricks, updates & nieuws
Een totaaloplossing is zeker niet altijd de beste keuze. Wat zijn de ervaringen uit de praktijk?

Veel flexorganisaties vinden het lastig om de juiste software te kiezen. Om de beslissingstijd te verkorten, kiezen ze daarom maar voor de gemakkelijkste, snelste of soms de goedkoopste oplossing. Een goed voorbeeld van zo’n op het eerste oog mooie oplossing is het totaalpakket: software waar álles in lijkt te zitten. We gebruiken bewust het woord ‘lijkt’, want als je je er wat beter in verdiept merk je dat zo’n pakket wel van alles doet, maar nergens écht in uitblinkt. Dus zo totaal ben je eigenlijk helemaal niet! Niet gek ook, want als totaalpakket leverancier kun je niet overal de beste in zijn. Je hebt simpelweg niet genoeg tijd. Benieuwd naar de mogelijke gevolgen van een totaalpakket? Lees dan snel verder!

Totaal is eigenlijk helemaal niet zo totaal

Juist omdat de bedrijven die totaaloplossingen verkopen, maar zich niet overal op kunnen focussen, zul je merken dat deze softwarepakketten helemaal niet zo totaal zijn. De diepgang mist vaak op allerlei vlakken. Wat je weer belemmeringen oplevert bijv. bij het automatiseren van bepaalde processen. Of bij het importeren van de urenbestanden. Iets wat we veel horen van flexorganisaties is dat ze simpelweg te horen krijgen dat hun klanten zich maar moeten aanpassen in plaats van dat het systeem aangepast kan worden.

Dergelijke softwarepakketten kennen helaas nog meer nadelen. Bij vrijwel alle pakketten is het bijvoorbeeld zo dat op het inlogscherm wel jouw logo wordt getoond, maar dat verder niet duidelijk is dat dit systeem van jouw organisatie is. Dit komt omdat deze pakketten als standaardoplossingen worden verkocht – de software is voor iedere klant hetzelfde.
En toch duurt de uitrol van een dergelijk pakket vaak erg lang, omdat ze de totale oplossing gaan uitrollen, hierdoor start je vaak met een stevig consultancy traject. Al die tijd die je moet besteden aan de opstart, kun je dus niet gebruiken om te verbeteren of te groeien. En dan is de kans ook nog eens groot dat je er tijdens die implementatie achter komt dat niet alles werkt zoals je van tevoren had gedacht.

Een bekend heikel punt: het ontrafelen van de uren op basis van de inlenersbeloning bijvoorbeeld, het onboarden van nieuwe flexkrachten of zoals we eerder schetsten simpelweg het importeren van uren. Je moet dan jouw unieke processen aanpassen om tot een goed resultaat te komen. In plaats van dat je het systeem voor jou laten werken, moet jij dus concessies doen. Zo remt iets waarvan je in eerste instantie dacht dat het perfect was juist jouw flexibiliteit, productiviteit en groei.

Vijf irritaties bij een totaalpakket

Kortom: met een totaalpakket loop je potentieel tegen flinke uitdagingen aan. De top vijf aan irritaties zetten we nog even voor je op een rij – misschien herken je je hierin.

  1. Verspilling van productiviteit van werknemers, klanten, flexkrachten. Je had verwacht dat je veel tijd zou winnen, maar moet nog steeds veel handmatig doen.
  2. Weinig onderscheidende kracht t.o.v. andere bedrijven – Je branding en bijbehorende huisstijl komt niet tot zijn recht.
  3. Complexiteit – het is niet gebruiksvriendelijk.
  4. Hoge kosten, omdat je een consultant moet inschakelen om het zo te krijgen zoals jij wilt. En aangezien iedereen dit moet, moet je lang wachten, helemaal als de desbetreffende partij net een mega opdracht heeft binnengehaald. Want dan zullen alle consultancy uren daar naar toe gaan!
  5. Verhoogd klantenverloop, want als klanten niet snel bij hun gegevens kunnen en niet snel uren kunnen accorderen, wekt dat irritaties op. En ontevreden klanten gaan uiteindelijk op zoek naar een andere oplossing. Hetzelfde geldt voor je flexkrachten. Wil je hen behouden, dan is een gebruiksvriendelijk systeem essentieel.

Hoe zorg je dan voor een totale oplossing?

Softwareleveranciers die pretenderen alles zelf en uit eigen huis te leveren zijn vaak niet de juiste keuze. Maar wat dan wél als je op zoek bent naar het totaalplaatje? Als je het ons vraagt: specialistische software, ook wel best-of-breed genoemd. Kies voor meerdere specialistische softwarepakketten. Het liefst pakketten die partnerships hebben. Dan weet je dan de koppelingen en inrichtingen goedgeregeld worden.

Start met de keuze voor een portaal, ook wel midoffice genoemd. Dit portaal wordt het aanspreekpunt voor flexkrachten, klanten, medewerkers en bemiddelaars.  En koppel hier vervolgens de softwarepakketten aan die jij nodig hebt. Kies de frontoffice die het beste past en kies de backoffice die het beste past bij jouw wensen en manier van werken. Onze portal is bijvoorbeeld te gebruiken op alle devices én wordt volledig opgeleverd in jouw eigen huisstijl. En bovendien kies je bij ons zélf met welke modules je wilt starten. Deze modules worden vervolgens voor je uitgerold, waarna je er in een hands-on training goed mee leert werken. Na die training kun je altijd nog een consultant inschakelen, bijvoorbeeld voor het zo optimaal mogelijk inrichten van je proces. Bij dit soort software maakt het niet uit als een bepaalde klant een andere werkwijze heeft bij het in en uitklokken. Dan kun je dit eenvoudig instellen. Waar je bij een totaalpakket dus concessies moet doen en je jouw unieke processen moet aanpassen, hoeft dat bij specialistische software niet.

Wat levert specialistische software jou op?

Specialistische software zorgt zo voor een tevreden ervaring bij klanten, bemiddelaars én flexkrachten. Je kunt jouw flexorganisatie op een winstgevende manier laten groeien. Je kunt gemakkelijker de juiste kandidaten werven. Én je kunt je marges verbeteren door de juiste processen te automatiseren. Kortom: de voordelen zijn eindeloos. Is het bij jouw organisatie tijd om de overstap naar echte totaaloplossing te maken? Lees dan onze blogs Waar moet je als uitzender of payroller nu écht op letten bij het aanschaffen van nieuwe software en 5 vragen die je jezelf moet stellen bij het aanschaffen van nieuwe uitzend- of payrollsoftware.

 

Ga met ons het gesprek aan! We helpen je graag je doelen te behalen.

Ontdek de mogelijkheden van specialistische software

 

Direct contact

Kom direct met ons in contact. Wij helpen je graag verder!

photo-avatar-bg

Ben je enthousiast?

Ben je een uitzender, payroller of detacheerder?
Heb je vragen over onze software neem dan contact met ons op!