Belangrijk nieuws! Sinds januari zijn wij samengevoegd met ons moederbedrijf Textkernel

Dit zijn dé uitdagingen van de flexbranche in 2020 – en zo maak jij daar kansen van

Uitdaging 1: digitalisering (in het coronatijdperk)

We kunnen er niet omheen: de coronacrisis. In deze roerige tijden werken veel mensen thuis, met als gevolg dat Nederlanders massaal tegen uitdagingen aanlopen die we nog nooit eerder hebben gemaakt. Hoe zet je effectief een videocall op als je samen met de kinderen thuis bent? Hoe werk je samen met collega’s aan belangrijke documenten, zonder dat je die tien keer en weer moet mailen? Ook zijn er uitdagingen die specifiek gelden voor uitzend- en payrollorganisaties. Flexkrachten die zich ziek melden, nieuwe flexkrachten die hun contract nog moeten ondertekenen, urenbriefjes die goedgekeurd of verwerkt moeten worden. Je zal net zien dat je de juiste informatie of documenten hiervoor op kantoor hebt laten liggen. Digitaal werken is nu, meer dan ooit, voor organisaties in de flexbranche een must. We durven het bijna niet te zeggen, maar jij kunt van deze crisis een kans maken door in te zetten op digitalisering.

Digitaliseren, juist nu

Voor veel organisaties is die digitalisering een bedreiging. Want hoe pak je het aan? Waar kies je voor? En wat gaat dat kosten? Om die redenen kiezen nog veel uitzenders en payrollers ervoor om alles bij het oude te laten. Maar om de concurrentie voor te blijven, moet je buiten de gebaande paden denken. Alleen investeren in het digitaliseren van interne processen kan al voor veel impact zorgen. Daarbij denken wij bijvoorbeeld aan het werving- en selectieproces, de onboarding, het op contract nemen van flexkrachten en de urenregistratie. Digitalisering zorgt voor meer inzicht in dit soort processen, maar zorgt er ook voor dat jij en je collega’s efficiënter kunnen werken en dat jullie minder tijd kwijt zijn aan administratieve zaken. En als we eerlijk zijn, middenin deze coronacrisis kun je niet anders dan kiezen voor digitalisering.

Uitdaging 2: opkomst van platformen

Ook de opkomst van platformen is een belangrijke uitdaging voor de flexbranche. Want ja, we leven in een tijd waarin platformen steeds meer de wereld overnemen. Uber, Facebook, Airbnb, Spotify, Booking.com, Thuisbezorgd.nl: de voorbeelden van succesvolle platformen zijn haast eindeloos. Stel je eens voor wat er met de wereld gebeurt als je dit soort platformen stilzet. De impact zou enorm zijn. We kunnen namelijk niet meer zonder. Wij niet, jij niet. We kunnen er niet omheen. Ook in jouw branche schieten succesvolle platformen als paddenstoelen uit de grond. Deliveroo, Temper, Staffyou en Jellow zijn slechts een paar voorbeelden. Vaak zijn het initiatieven van softwarebedrijven. Maar wel initiatieven die (delen van) het werk van jou als uitzender of payroller overnemen. Maar ook van deze uitdaging kun je een kans maken, namelijk door zelf ook te kiezen voor een platform. Het Akyla Flex Platform bijvoorbeeld, het platform voor flexwerk dat wij momenteel ontwikkelen.

Kiezen voor een platform (voor flexwerk)

Jouw voordeel? In dit platform komt alle informatie en communicatie samen. Om je een goed beeld te geven: medewerkers bij middelgrote en grote uitzend- en payrollorganisaties gebruiken in hun dagelijkse werk gemiddeld zes losse digitale systemen. Denk aan online urenregistratie, recruitment- en backofficesystemen, e-mail, WhatsApp, het CMS en externe cv- en vacaturewebsites. Kies je voor een platform (voor flexwerk) dan maak je niet alleen een efficiencyslag, maar ook een grote slag in het centraal stellen van jouw flexkrachten.

Uitdaging 3: de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB)

Een uitdaging waar we tot slot nog even kort bij willen stilstaan, is de invoering van de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB). Bij Akyla zijn we er al maanden druk mee. Wil je hier meer over weten? We hebben al meerdere blogs over de WAB gepubliceerd (je leest ze hier, selecteer op het onderwerp ‘WAB’).

Uitdaging 4: het vinden, boeien en binden van flexkrachten

Als laatste aanvulling zien we dat meer en meer uitzenders en payrollers gaan voor goede contacten met hun flexkrachten. Uitzenders en payrollers die zich richten op het vinden, boeien en binden van flexkrachten – die hen coachen, begeleiden en enthousiasmeren – hebben in de flexbranche een belangrijke toegevoegde waarde. De uitdaging is dat veel uitzenders en payrollers dit nog niet gewend zijn – misschien jij ook nog niet. Maar juist de organisaties die hierin kansen zien, gaan het verschil maken.

Benieuwd naar hoe jij juist in deze moeilijke tijd het verschil kunt maken?

Ontdek e-UUR

Lees ook

Flexkrachten onboarden in 5 min? 10 onmisbare features!

Onboarding Automation Checklist De tijd dat alles op papier werd...

Groeien of juist kosten besparen? Zo haal je het maximale uit je automatisering

Het is voor uitzendbureau door de krapte op de arbeidsmarkt...

Akyla versnelt onboarding flexkrachten met Rabobank en Signicat

Dit artikel tot stand gekomen in samenwerking met onze partner...

Meer tijd besparen?

Zet de volgende stap in automatisering.

Geheel vrijblijvend

Wij gaan verder als:

Sinds januari zijn wij samengegaan met ons moederbedrijf Textkernel. Onze website zal eind april 2024 overgaan naar Textkernel website. Tot dit tijd vind je nog steeds relevante informatie over ons mid-office platform.