post
line IMAGE
De wettelijke eisen bij een digitale handtekening
Akyla - 23 November 2017

Wat zijn de wettelijke eisen bij een digitale handtekening?

Tegenwoordig worden steeds meer processen binnen de uitzendbranche gedigitaliseerd, zo ook de handtekeningen. In voorgaande blogs hebben we de digitale handtekening al eens kort besproken.
In deze blog praten we u bij over de verschillende soorten digitale handtekeningen, waarvoor de digitale handtekening allemaal gebruikt kan worden en welke eisen aan een digitale handtekening zitten, zodat deze rechtsgeldig is.

Wat zijn de wettelijke eisen bij een digitale handtekening?

Wat zijn de voordelen van een digitale handtekening?

Binnen de uitzendbranche zouden veel meer organisaties de voordelen van een digitale handtekening kunnen toepassen. Deze vorm van ondertekenen kan namelijk veel contracten, inleen-, fase- en bruikleen overeenkomsten vereenvoudigen, zodat een snelle doorlooptijd gerealiseerd kan worden. Voor u als organisatie betekent dit een enorme tijdswinst, een sterk verbeterde kwaliteit van serviceverlening richting uw uitzendkrachten en daarnaast beheert u al uw documenten ook nog eens op één locatie.

Welke verschillende handtekeningen zijn er?

De gewone digitale handtekening. Dit is een normale digitale handtekening, welke gekoppeld is aan een document of e-mail. Vaak is de gewone digitale handtekening een ingescande handgeschreven handtekening, welke puur en alleen gebruikt wordt om de identiteit van de ondertekenaar vast te stellen.

De geavanceerde digitale handtekening staat bekend als de meest gebruikte digitale handtekening. Deze handtekening is op een unieke wijze aan de ondertekenaar verbonden en maakt het mogelijk de ondertekenaar te identificeren. De handtekening komt tot stand met behulp van middelen die de ondertekenaar onder zijn uitsluitende controle kan houden, zodat elke wijziging van de gegevens na ondertekening opgespoord kan worden.

Bij gekwalificeerde digitale handtekening wordt gebruik gemaakt van een certificaat dat uitgegeven is door, een bij de OPTA ingeschreven, certificatiedienstverlener. Het certificaat wordt vervolgens aan het digitale bestand toegevoegd. Het certificaat moet gemaakt zijn met een veilig middel, bijvoorbeeld een goedgekeurde smartcard, een SIM-kaart met pincode of een usb-token. Bij de afgifte van het certificaat moet de toekomstige gebruiker bovendien face-to-face gecontroleerd zijn op haar of zijn identiteit.

Welke handtekening is nu echt rechtsgeldig?

In de basis zijn alle drie de handtekeningen rechtsgeldig als ze aan de gestelde voorwaarden voldoen. Wel hebben de handtekeningen verschillende bewijskracht. Zo is bij een meningsverschil lastig te bewijzen of de standaard ingescande handtekening daadwerkelijk is geplaatst door de persoon in kwestie.

De geavanceerde elektronische handtekening gaat een stap verder. De geavanceerde elektronische handtekening is zowel verbonden aan de ondertekenaar, als aan het e-document. Om de ondertekenaar te koppelen aan bijvoorbeeld een inleenovereenkomst of het desbetreffende contract, wordt het document digitaal verzegeld met behulp van codes. Verzegeling van het document betekent dat de document eigenaar de identiteit van de ondertekenaar in voldoende mate gecontroleerd heeft met behulp van een veilig authenticatiemiddel, zoals een SMS-TAN. Zo is het mogelijk om met grote mate van zekerheid, op een eenvoudige manier, vast stellen of de juiste persoon heeft ondertekend.

Bij de gekwalificeerde elektronische handtekening, de derde vorm, wordt een geavanceerde digitale handtekening gebruikt om de ondertekenaar daadwerkelijk te identificeren. Dit certificaat wordt aan het contract of de desbetreffende overeenkomst gehangen. De gekwalificeerde digitale handtekening bevat in de basis dezelfde eigenschappen als een geavanceerde digitale handtekening en is daarnaast:

  • Gegenereerd met gebruik van een certificaat dat is uitgegeven door een bij de OPTA ingeschreven certificatiedienstverlener
  • In het certificaat is het kenmerk ‘gekwalificeerd’ opgenomen
  • Genereerd met behulp van een ‘veilig middel’ (bijvoorbeeld een USB-token of smartcard)
  • En is uitgegeven na een face-to-face-controle van de identiteit van de ondertekenaar (een brief met een kopie identiteitsbewijs is dus niet voldoende)

Welke eisen zijn verbonden aan de geavanceerde digitale handtekening?

Om de geavanceerde digitale handtekening rechtsgeldig te laten zijn, zal uw proces aan een aantal eisen moeten voldoen.

  1. De handtekening moet op een unieke wijze aan de ondertekenaar verbonden zijn
  2. Het moet mogelijk zijn om de ondertekenaar te identificeren
  3. De handtekening moet tot stand komen met middelen die de ondertekenaar onder zijn uitsluitende controle heeft
  4. De handtekening moet op zodanige wijze aan het elektronische bestand gekoppeld zijn, zodat elke wijziging van de gegevens na ondertekening kan worden opgespoord

(Bron: Artikel 26 eIDAS)

Als uw proces aan de bovenstaande eisen voldoet zijn uw digitale handtekeningen rechtsgeldig. Zo kunt u eenvoudig uw contracten, inleen-, fase- en bruikleenovereenkomsten volledig rechtsgeldig laten ondertekenen. Wilt u meer weten over de digitale handtekening? Kijk dan eens verder op onze website.

line IMAGE

Hoe kunnen we u helpen?

FLEX IMAGE

Vraag een online demo aan

Benieuwd naar wat onze software voor uw organisatie kan betekenen? Vraag een online demo aan en wij vertellen u graag meer!

Demo aanvragen

FLEX IMAGE

Stel een vraag

Heeft u vragen over onze software, de mogelijkheden voor uw organisatie of over ons bedrijf? Deze vragen beantwoorden wij graag!

Neem contact op

FLEX IMAGE

Blijf op de hoogte

Op de hoogte blijven van de nieuwste blogposts, leuke nieuwtjes over Akyla en interessante weetjes over de software? Meld u aan voor onze nieuwsbrief!

Nu aanmelden

We horen graag van u!
Heeft u vragen over onze software, de mogelijkheden voor uw organisatie of wilt u ons iets anders laten weten? We horen het graag. Maak gebruik van het formulier hiernaast en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Liever langskomen of telefonisch contact opnemen?
Bezoekadres
Het Eeftink 11-31
7541 WH ENSCHEDE
Postadres
Postbus 517
7500 AM ENSCHEDE
Algemene gegevens
(053) 483 75 38
info@akyla.nl