De laatste tips, tricks, updates & nieuws
De vijf digitaliseringsslagen die jij vandaag nog moet maken
Stan Olde Wieverink

Stan Olde Wieverink

8 oktober 2019

Als organisaties als ING en ABU in hun marktcijfers aangeven dat de omzet in de uitzendbranche daalt, wéét je wat je te doen staat: digitaliseren. Kijk maar eens naar het grote succes van online platformen als Deliveroo en Temper. Dat succes is er niet voor niets. Om concurrerend te blijven kún je als uitzender of payroller niet anders dan investeren in digitalisering. In deze blog inspireren wij je graag met vijf digitaliseringsslagen die je volgens ons vandaag nog moet maken.

Digitalisering bij uitzend- en flexbureaus

Je hebt het al vaker gehoord: digitaliseer je de juiste zaken met de juiste software, dan kun je je onderscheiden ten opzichte van je concurrenten. Je kunt het werk sneller en gemakkelijker doen, met minder kans op fouten. Daardoor kun je je focussen op je core business: het vinden van de juiste mensen. En dat is van essentieel belang, zeker nu de markt minder hard groeit. Of laten we het duidelijker stellen: nu ING aangeeft dat binnen vijf tot tien jaar tussen de twintig en zeventig procent van het werk van uitzend- en flexbureaus verdwijnt, of dat uitzendbureaus zelfs helemaal niet meer bestaan (lees hier meer).

Flexbranche, niet langer de motor binnen de zakelijke dienstverlening

En nu al zijn het geen gemakkelijke tijden, met de lagere economische groeiverwachtingen, de invoering van de WAB en de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt. Waar op dit moment 24 procent van de bedrijven last heeft van personeelstekort, geldt dat in de flexbranche zelfs voor 56 procent (bron: flexmarkt.nl). Om nog meer cijfers te noemen: voor 2019 en 2020 verwacht het UWV een fors lagere banengroei met gemiddeld 15.000 banen per jaar. Hoe je het dus ook wendt of keert, de flexbranche is niet langer de groeimotor binnen de zakelijke dienstverlening. En je begrijpt: in die omstandigheden is het nóg moeilijker om de juiste mensen te vinden en om ze aan je te binden.

Uitzender, payroller: dít is wat je te doen staat

Bij Akyla staan we graag stil bij dit soort ontwikkelingen en volgen we de nieuwsberichten op de voet. Ons advies: digitaliseer vandaag nog de juiste processen, zodat je de concurrentie voor kunt blijven. Ook als je al veel gedigitaliseerd hebt zijn er altijd mogelijkheden om het nog efficiënter of makkelijker in te richten. Het klinkt heel simpel, maar het zorgt er wel daadwerkelijk voor dat je het verschil maakt ten op zichte van je concurrenten.

1. Digitaliseer je administratieve processen

Start met de basis. Begin met het digitaliseren van je administratieve processen, zodat je vele malen gemakkelijker kunt werken. Uren, onkosten, reserveringen, documenten: het handmatig verwerken hiervan kost je veel tijd en moeite. Door te digitaliseren houd je tijd over voor de zaken die er écht toe doen.

2. Investeer in het digitaliseren van het werving- en selectieproces

Natuurlijk hijgt de invoering van de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) ook in je nek. Dit is dan ook hét moment om het werving- en selectieproces optimaal (lees: digitaal) in te richten, bijvoorbeeld met de werving en selectie module in e-UUR. Online werving en selectie tool zet je de eerste stap richting eenvoudig online uitzenden, het maakt niet uit of je nu payroller of uitzender bent. In beide gevallen is het handig om een tool te hebben die jou en je klant helpt bij het werven en selecteren van personeel. In het geval van e-UUR wordt werving en selectie ook nog eens gecombineerd met een digitaal onboarding-proces, en daarmee kun je zeker concurrentievoordeel behalen.

3. Verbeter je onboarding

We schreven het net al: ook een soepele onboarding is anno 2019 aan te raden. Je krijgt bij het onboarden van nieuwe flexkrachten en inleners maar één eerste indruk – er is maar één kans om het goed te doen. Hoe gemakkelijker je het onboarding-proces maakt, hoe enthousiaster inleners en flexkrachten aan de slag zullen gaan. Hun eerste ervaring met jouw dienstverlening is dan namelijk goed.

4. Digitaliseer de inlenersbeloning

Hoe compliant ben jij op dit moment als het gaat om de inlenersbeloning? Is dit iets wat je nog steeds handmatig doet, waardoor de kans op fouten erg groot is? Of werk je al met een gedigitaliseerde oplossing, omdat je weet dat honderd procent compliance goed is voor de tevredenheid van je flexkrachten en inleners? Je voelt het al aankomen: de vierde digitaliseringsslag die je wat ons betreft kunt maken, is het digitaliseren van de onkostenvergoedingen, de ATV/ADV en de toeslagen uit de inlenersbeloning.

5. Kies voor een app

Jouw dienstverlening krijgt een boost als je niet alleen bovengenoemde vier processen digitaliseert, maar je daarnaast ook voor een app kiest. Eenvoudig uren doorgeven, bonnetjes inscannen, verlofuren bekijken… Met een goede app maak je het leven van flexkrachten stukken eenvoudiger. Daardoor kiezen nieuwe flexkrachten liever voor jouw organisatie, dan die van een concullega.

Digitaliseren, stap voor stap

Zie op tegen het digitaliseren van al deze processen? Dat begrijpen we. Maar, we raden je ook aan om het vooral niet uit te stellen. Zet eventueel eerst een kleine stap. Begin bijvoorbeeld met het digitaliseren van je urenregistratie of, als je dat al doet, met onkosten, reserveringen, documenten en digitaal ondertekenen. Denk je nu, dat doen we al? Vraag jezelf dan eens hoeveel je nog met de hand doet naast je bestaande software! En wij helpen je bij Akyla graag – stap voor stap.

Ontdek wat je allemaal kunt digitaliseren met e-UUR

Ontdek de mogelijkheden van e-UUR

Meer lezen? Bekijk onze laatste blogs. Heb je vragen? Neem gerust contact met ons op!

Stan Olde Wieverink

Over Stan Olde Wieverink

Elk bedrijf heeft verhalen te vertellen. Niet alleen verhalen over zichzelf, maar ook verhalen van klanten! Verhalen die niet alleen de doelgroep aanspreken, informeren, verrassen en beïnvloeden, maar verhalen die ook echt laten zien hoe het verschil gemaakt kan worden! Als online marketeer bij Akyla combineer ik dagelijks gave verhalen met creatieve marketing. Ik help professionals van uitzenders en payrollers om oplossingen te vinden voor specifieke problemen binnen de branche. Oplossingen die passen bij hun unieke identiteit. Oplossingen die hen helpen om hun inleners en flexkrachten beter te bedienen.

63 artikelen van Stan