De laatste tips, tricks, updates & nieuws
De inlenersbeloning digitaliseren? Waarom en hoe? Deze organisaties gingen je voor
Stan Olde Wieverink

Stan Olde Wieverink

28 oktober 2019

“Cao’s zijn nou eenmaal heel moeilijk te interpreteren”, vertelt Transformation Director Daniëlle Lambo van Adecco. “Een automatische cao-ontrafelaar helpt ons om de interpretatie zuiverder te maken. Natuurlijk hebben we daar ook onze klanten voor nodig, aangezien zij verantwoordelijk zijn voor hun cao’s. Maar de ontrafelaar helpt ons in het voeren van gesprekken over cao’s, daar waar klanten het soms ook niet weten. Het systeem denkt namelijk alleen in ‘ja’ of ‘nee’; er zijn geen grijze gebieden. Het resultaat: we zijn veel meer compliant wat betreft de inlenersbeloning, waardoor onze flexkrachten altijd betaald krijgen waar ze recht op hebben.”

Waarom zijn al zo veel uitzenders en payrollers je voorgegaan?

Al veel uitzend- en payrollorganisaties zijn jou voorgegaan in het digitaliseren van het proces rondom de inlenersbeloning. Het ‘waarom’ achter die keuze blijkt bijvoorbeeld uit het verhaal van Adecco. Of uit het verhaal van Logistic Force, als je nog niet overtuigd was. “Dankzij een automatische cao-ontrafelaar is er niet langer ruimte voor eigen interpretaties: iedere vestiging wordt door het systeem gedwongen om de cao-regels op dezelfde manier te lezen”, vertelt Business Architect Debby Smits. “Dat is prettig voor onze flexkrachten, die altijd het juiste loon uitbetaald krijgen, maar ook voor onszelf. Het is eenduidig én de urenregistratie en cao-ontrafeling is intern veel gemakkelijker over te dragen – bijvoorbeeld bij vakantie of ziekte. En dat niet alleen: komt er controle van de SNA of een externe partij, dan kunnen we digitaal laten zien dat we de inlenersbeloning correct toepassen. Dat is natuurlijk een extra motivatie.”

Voldoen aan de inlenersbeloning: dit is waarom

Voldoen aan de inlenersbeloning is essentieel. Niet voor niets hebben succesvolle organisaties als Adecco en Logistic Force al tijden geleden geïnvesteerd in een goede tool om dit proces te digitaliseren. En toch blijven veel organisaties op dit gebied nog achter. Wellicht herken jij jouw uitzend- of payrollorganisatie hierin. Je weet dan als geen ander dat je van het ene op het andere moment in een lastig parket kunt komen te zitten. Wanneer je toeslagen en vergoedingen handmatig toepast en wanneer je de cao-regels van jullie inleners voor de urenverwerking handmatig interpreteert, is de kans op het maken van fouten namelijk altijd aanwezig. En dat terwijl je die kans het liefst tot een minimum wilt beperken. Die fouten kunnen immers vervelende gevolgen hebben.

  • Er hangt een boete van de SNA/SNCU boven je hoofd, die – zeker voor grote uitzend- en payrollorganisaties – flink in de papieren kan lopen.
  • De kans op ontevreden flexkrachten is aanzienlijk. Wellicht stappen die flexkrachten zelfs over naar de concurrent, omdat ze vinden dat je hen te lang en/of te vaak verkeerd hebt uitbetaald.
  • Ook de kans op imagoschade is aanwezig – door de boete of doordat ontevreden flexkrachten zich in het openbaar negatief over jouw organisatie uitlaten. Het gevolg daarvan: ook (sommige) inleners stappen over naar jouw concurrent.
  • Je verspilt kostbare tijd. Wanneer er een fout is gemaakt moet je namelijk alle vergoedingen van flexkrachten tot in de kleinste details nalopen en uitpluizen – soms tot wel jaren terug! Ook moet je onjuist toegepaste toeslagen en vergoedingen aan je flexkrachten terugbetalen.

Ook het proces rondom de inlenersbeloning digitaliseren?

Door net als Adecco en Logistic Force voor een gedigitaliseerde oplossing te kiezen, zijn alle bovengenoemde gevolgen voor jouw organisatie niet langer een risico. En natuurlijk, we prediken ook een beetje voor eigen parochie. Zo eerlijk zijn we wel. Wij hebben immers een ideale oplossing: de automatische cao-ontrafelaar Xplican. En ja, dat is stiekem ook de oplossing die Adeco en Logistic Force ook gebruiken. Wil je hier meer over weten?

Ontdek hoe je geautomatiseerd de inlenersbeloning kunt toepassen

Stan Olde Wieverink

Over Stan Olde Wieverink

Elk bedrijf heeft verhalen te vertellen. Niet alleen verhalen over zichzelf, maar ook verhalen van klanten! Verhalen die niet alleen de doelgroep aanspreken, informeren, verrassen en beïnvloeden, maar verhalen die ook echt laten zien hoe het verschil gemaakt kan worden! Als online marketeer bij Akyla combineer ik dagelijks gave verhalen met creatieve marketing. Ik help professionals van uitzenders en payrollers om oplossingen te vinden voor specifieke problemen binnen de branche. Oplossingen die passen bij hun unieke identiteit. Oplossingen die hen helpen om hun inleners en flexkrachten beter te bedienen.

60 artikelen van Stan