De laatste tips, tricks, updates & nieuws
De flexbranche weer motor voor werk
Stan Olde Wieverink

Stan Olde Wieverink

13 november 2018

Het herstel op de arbeidsmarkt houdt aan. Zowel het aantal banen als het aantal vacatures nam de laatste twee kwartalen toe, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Flexkrachten zijn daarbij vaak de voorhoede van herstel. De economie trekt aan en bedrijven hebben meer mensen nodig, maar zijn nog wel voorzichtig in het aannemen van vast personeel. Het inhuren van flexkrachten is dan een goede oplossing.

Uitzenduren op hoogste peil sinds 2008

Volgens cijfers van het CBS ligt het aantal uitzenduren dan ook op het hoogste peil sinds het derde kwartaal van 2008, toen de kredietcrisis uitbrak. Het aantal uitzenduren is al sinds de tweede helft van 2013 aan het stijgen, met grote uitschieters omhoog. De grootste stijging was volgens de ABU-Marktmonitor te zien in mei dit jaar (18 procent) en vooral in de industriële en administratieve sector. De technische sector steeg hier in diezelfde periode zelfs nog bovenuit, met een groei van 23 procent in aantal uitzenduren en 20 procent in omzet.

50 procent van de banengroei

Het aantal banen van werknemers bij uitzendbureaus name in het laatste kwartaal toe met 18.000. In een jaar tijd groeide het aantal banen in de uitzendbranche bovendien met 63.000, 10 procent. En ook de cijfers uit de UWV Arbeidsmarktprognose zijn positief. De cijfers laten zien dat de flexbranche de motor voor werk is: in 2015 en 2016 is de branche verantwoordelijk voor 50 procent van de banengroei. Dit jaar gaat het om 28.000 banen en volgend jaar om nog eens 23.000 banen.

Bron cijfers: Reflex, het magazine van de ABU

Stan Olde Wieverink

Over Stan Olde Wieverink

Elk bedrijf heeft verhalen te vertellen. Niet alleen verhalen over zichzelf, maar ook verhalen van klanten! Verhalen die niet alleen de doelgroep aanspreken, informeren, verrassen en beïnvloeden, maar verhalen die ook echt laten zien hoe het verschil gemaakt kan worden! Als online marketeer bij Akyla combineer ik dagelijks gave verhalen met creatieve marketing. Ik help professionals van uitzenders en payrollers om oplossingen te vinden voor specifieke problemen binnen de branche. Oplossingen die passen bij hun unieke identiteit. Oplossingen die hen helpen om hun inleners en flexkrachten beter te bedienen.

45 artikelen van Stan