De laatste tips, tricks, updates & nieuws
Op zoek naar de beste uitzendsoftware? Kies voor een best of breed oplossing!
Stan Olde Wieverink

Stan Olde Wieverink

21 november 2018

In de uitzendbranche worden steeds meer processen gedigitaliseerd. Maar hoe vind je in dit snel bewegende technologische tijdperk de beste uitzendsoftware oftewel de best passende oplossing voor je wensen, eisen en doelen? Veel uitzenders en payrollers worstelen met de keuzen tussen een alles-in-één pakket of een ‘best of breed’ oplossing. In deze blog leggen we de voordelen en nadelen van beide oplossingen uit.

Waaruit bestaat een ‘best of breed’ software oplossing voor de flexbranche?

Software as a Service in het kort, SaaS, is het aanbieden van applicaties via internet, als een service. Dit wordt ook wel eens cloud software genoemd.

De best of breed software is dergelijke online software en is daarnaast speciaal gericht op een deelgebied van je bedrijfsprocessen.

De best of breed oplossingen zijn op hun deelgebied vaak superieur aan de alles-in-één oplossing. De best of breed oplossingen staan qua filosofie (de focus ligt heel bewust op een deelgebied), maar ook qua gebruikerservaring, tegenover de complexere en op deelgebieden vaak beperktere, alles-in-één oplossing.

Een ander kenmerk van deze best of breed oplossing is dat het veel minder complex is en een betere gebruikservaring heeft. Daarnaast is dankzij moderne technologie vrij simpel om via API’s je front- & backoffice volledig te koppelen. Het kiezen van een best of breed portal en app biedt dan ook meer keuzevrijheid en flexibiliteit, zodat je in staat bent de best passende oplossingen voor je behoeften te selecteren.

Wat zijn de voordelen van een ‘best of breed’ oplossing?

Het grote voordeel van best of breed is dat de oplossing zich focust op een aantal processen, daardoor beschikt de software over de laatste features en functies, waardoor het mogelijk voor je is om eenvoudig een voorsprong op  concurrenten te behalen. Het bijkomende voordeel van een partij, welke zich focust op een best of breed oplossing, is dat ze vaak over meer branchekennis beschikken. Verder zijn dit de belangrijkste voordelen:

– Je bent sneller up en running. Het is tegenwoordig vrij gemakkelijk om een best of breed SaaS-oplossing te implementeren. Daarnaast is het belangrijk om te vragen naar de uptime van de desbetreffende software. Een uptime van 99% is tegenwoordig vrij normaal.

– Doordat iedere deeloplossing je de meeste functionaliteit biedt ben je minder afhankelijk van één leverancier.

– Flexibel, eenvoudig zelf kiezen welke modules je wel en niet aanzet, je betaalt dus ook niet voor de modules waar je geen gebruik van maakt. Dit betekent dat softwarelicenties met je organisatie mee kunnen groeien. Terwijl je bij een totaaloplossing vaak voor het volledige pakket betaald. Ook als je modules niet gebruikt.

– Aangezien je alleen betaalt voor wat je nodig hebt, is dit voor bedrijven van elk formaat een erg kosteneffectieve oplossing.

Waaruit bestaat het alles-in-één softwarepakket voor uitzenders en payrollers?

De alles-in-één oplossing, ook wel totaaloplossing genoemd, is speciaal opgezet om vanuit één systeem te kunnen werven, selecteren, matchen, plaatsingscontracten genereren, uren registreren, plannen, factureren en te verlonen.

Het belangrijkste voordeel van een alles-in-één software is:

– Een medewerker hoeft maar één keer in te loggen en hoeft maar één pakket te (leren) kennen. Het is dus niet nodig om te switchen tussen programma’s. Dit maakt het makkelijk om eenvoudig vanuit een enkel systeem te werken.

De nadelen die daar tegenover staan zijn:

– Hoge kosten en een vaak slechte gebruiksvriendelijkheid. Nu de flexbranche constant in beweging is, kunnen uitzenders en payrollers onmogelijk verwachten dat het alles-in-één pakket voor alle modules over de laatste kennis, trends en technologie beschikt. Het is vrijwel niet mogelijk om producten en diensten zo snel mogelijk aan te passen.

– De focus ligt bij de meeste alles-in-één pakketten voor de flexbranche vaak op de backoffice, omdat hier voldaan moet worden aan snel veranderende wetgeving vanuit de markt en omdat dit vaak hun core product is. Hierdoor is het uiteraard lastig focussen. We horen dan ook vaak dat veel totaaloplossingen niet up-to-date zijn, dit kan leiden tot vermindering van productiviteit en het achterblijven op de concurrentie. Gebruiken jou concurrenten wel de best of breed oplossing? Dan zullen ze vaak een voorsprong te danken hebben aan de hogere snelheid, flexibiliteit en het bredere scala aan mogelijkheden van een ‘best of breed’ oplossing.

– Voor de uitzenders en payrollers die willen overstappen is het vaak lastig om een overstap te realiseren, omdat de totaaloplossing overal in hun organisatie is geïntegreerd. Je stapt dus niet zomaar over op een ander pakket. Dit wordt ook wel de zogenaamde vendor lock-in genoemd, waarbij geldt dat als je eenmaal voor de totaaloplossing hebt gekozen, je er nooit meer vanaf komt of alleen tegenover erg hoge kosten.

– Daarnaast kan een verouderd pakket de nodige veiligheidsrisico’s met zich meebrengen. En dit staat weer lijnrecht tegenover de AVG / GDPR wetgeving.

Wat maakt een best of breed-oplossing nog meer uniek?

Tot slot onderscheiden best of breed oplossingen zich consequent op een erg belangrijk vlak, namelijk op innovatie. Het verbeteren van het gebruikersgemak en het toevoegen van nieuwe functies en features staat bij de beste uitzendsoftware continu bovenaan de agenda.

Een goed voorbeeld hiervan is de mogelijkheid om zelf volledig je eigen onboarding in te kunnen richten. De juiste ‘best of breed’ oplossing gaat ook hierin een stap verder dat de standaard oplossing. De ‘best of breed’ oplossing maakt het namelijk mogelijk om niet alleen flexkrachten digitaal op contract te nemen, maar biedt je de tools om een onboarding volledig zelf in te richten en dat echt volledig digitaal. Dus zonder handmatig contracten exporteren of importeren.

Dit is waar de juiste ‘best of breed’ oplossing het verschil voor je gaat maken. Zo kun je efficiënt gaan werken, daarnaast biedt het vooral mogelijkheden om nog betere service te bieden aan je inleners en flexkrachten. En laat dit nou net de manier zijn hoe je het verschil kunt maken!

Stan Olde Wieverink

Over Stan Olde Wieverink

Elk bedrijf heeft verhalen te vertellen. Niet alleen verhalen over zichzelf, maar ook verhalen van klanten! Verhalen die niet alleen de doelgroep aanspreken, informeren, verrassen en beïnvloeden, maar verhalen die ook echt laten zien hoe het verschil gemaakt kan worden! Als online marketeer bij Akyla combineer ik dagelijks gave verhalen met creatieve marketing. Ik help professionals van uitzenders en payrollers om oplossingen te vinden voor specifieke problemen binnen de branche. Oplossingen die passen bij hun unieke identiteit. Oplossingen die hen helpen om hun inleners en flexkrachten beter te bedienen.

40 artikelen van Stan