Belangrijk nieuws! Sinds januari zijn wij samengevoegd met ons moederbedrijf Textkernel

CASE - Adecco

Een 100% digitaal urenverwerkingsproces

Grootste uitdaging:
Digital leader worden

Akyla’s bijdrage aan Adecco’s digital leadership

“De samenwerking tussen Akyla en Adecco stamt al uit 2006, maar sinds twee jaar is ons partnership enorm gegroeid.” zegt Daniëlle Lambo, Transformation Director bij Adecco Nederland. “In 2016 hebben wij namelijk de doelstelling richting Akyla uitgesproken dat wij in 2020 een digital leader willen zijn. Dat digital leadership draait voor ons om een perfecte balans tussen digitalisering en menselijk contact. Daarom vind je in onze plannen initiatieven op het gebied van onder meer service en dienstverlening, maar ook digitale trajecten. En daar is Akyla, specialist op het gebied van portals voor de flexbranche, natuurlijk de perfecte partij voor.”

Een honderd procent digitaal urenverwerkingsproces

Eén van de trajecten waar Akyla aan heeft bijgedragen is een honderd procent digitaal urenverwerkingsproces. “En digitaliseren betekent standaardiseren. Een flinke uitdaging, aangezien wij als dienstverlenende organisatie voor veel klanten maatwerk bieden. Akyla is gedurende het proces nauw betrokken geweest, onder meer met implementatie en trainingen. Maar natuurlijk ook softwarematig. Om de maand werden er nieuwe features gereleased, om zo alle complexe processen te kunnen borgen. Inmiddels kunnen we zeggen dat ons urenverwerkingsproces voor negentig procent digitaal is. De laatste tien procent, daar werken we nu samen met Akyla aan.”

Zero touch: de laatste menselijke handelingen wegnemen

“Die tien procent zit in wat wij ‘zero touch’ noemen”, gaat Lambo verder. “We zijn nu samen met Akyla aan het onderzoeken hoe wij de laatste menselijke handelingen weg kunnen nemen. En in die laatste tien procent zit ook de omgang met klanten met meerdere cao’s. Voor de ontrafeling van cao’s werken we sinds kort met Xplican van Akyla. We tackelen daarmee het overgrote gedeelte van de cao’s, en dat scheelt natuurlijk zeer veel tijd.”

Xplican, een uitkomst voor cao-gesprekken

Xplican is dan ook een uitkomst voor Adecco. “Cao’s zijn immers heel moeilijk te interpreteren”, vertelt Lambo, “en Xplican helpt ons om de interpretatie zuiverder te maken. Natuurlijk hebben we daar ook onze klanten voor nodig, aangezien zij verantwoordelijk zijn voor hun cao’s. Maar Xplican helpt ons in het voeren van gesprekken over cao’s, daar waar klanten het soms ook niet weten. Het systeem denkt namelijk alleen in ‘ja’ of ‘nee’; er zijn geen grijze gebieden. Het resultaat: dankzij Xplican zijn we veel meer compliant, waardoor onze flexkrachten altijd betaald krijgen waar ze recht op hebben.”

Resultaten van een digitaal urenverwerkingsproces

Ook de resultaten van een digitaal urenverwerkingsproces zijn nu al zichtbaar. “Onze productiviteit op dit proces is met meer dan 15% gestegen én onze transactionele NPS is aanzienlijk verbeterd. Twee geweldige resultaten”, zegt Lambo. “Over beide kan ik natuurlijk wel iets meer over vertellen. Ten eerste hebben wij de laatste tijd veel nieuwe klanten mogen verwelkomen, en zijn we in staat om de urenverwerking met hetzelfde aantal medewerkers te doen. Daar zit een grote besparing. Maar het belangrijkste: er komen minder klachten over de urenverwerking binnen. Waarom dat zo prettig is? Het heeft invloed op onze Net Promotor Score (NPS). Urenverwerking is een hygiënefactor: mensen verwachten gewoon dat het goed is. Je krijgt er geen complimenten over, maar je hoort het wel als het niet goed geregeld is. Urenverwerking en verloning zijn daarmee beïnvloeders wat betreft tevredenheid. En sinds we ons urenverwerkingsproces hebben gedigitaliseerd is onze transactionele NPS aanzienlijk verbeterd. Dat we dat samen met Akyla bereikt hebben, daar ben ik écht trots op.”

De portal, hét aanspreekpunt voor flexkrachten

Adecco heeft de voorkeur om met kleinere bedrijven samen te werken, onder meer om de wendbaarheid en de flexibiliteit van dat soort partijen. “Maar wij zijn wel zeer streng in onze selectie”, vertelt Lambo. “Alle processen moeten bij een partner op orde zijn, we eisen transparante communicatie en we willen werken op basis van vertrouwen. Akyla – als relatief klein bedrijf – en Adecco – als grote reus – hebben elkaar daarin gevonden. Doordat Akyla focust op een deelgebied binnen de flexbranche beschikken zij namelijk écht over de juiste kennis en kunde. Akyla is niet voor niets al ruim dertien jaar een betrouwbare partner voor Adecco.”

Eén aanspreekpunt, dankzij Akyla

“Akyla is voor ons overigens meer dan een leverancier”, voegt Lambo toe. “Ze denken ook mee over het realiseren van de doelen die wij als organisatie hebben. En vaak worden we door ze verrast. Dan komen ze met een oplossing die wij nooit zelf hadden kunnen bedenken, of met een oplossing waarvan wij dachten dat ‘ie te complex zou zijn. Dus ja, we blijven nog lang met Akyla samenwerken. Het uitbreiden van onze huidige portal en app met documenten (loonstroken, contracten) staat voor dit jaar bijvoorbeeld op de planning. Onze flexkrachten hebben behoefte aan één plek, één portal waar zij alles kunnen vinden. De portal van Akyla zorgt er straks voor dat we één aanspreekpunt hebben. En ook dat komt de kwaliteit van onze dienstverlening weer ten goede.”

Adecco maakt gebruikt van:

Meer cases

-7FTE

benodigd op backoffice

-9

urenverwerkers nodig

Benieuwd welke impact ons platform kan hebben op jouw flexbedrijf?

Geheel vrijblijvend

Meer cases

Ontdek hoe zij resultaat boeken met Akyla

+47%

uur verwerkt per FTE

+100%

omzet met dezelfde mensen

4x

sneller uitrollen

1,2

FTE per week besparen op onboarding

Wij gaan verder als:

Sinds januari zijn wij samengegaan met ons moederbedrijf Textkernel. Onze website zal eind april 2024 overgaan naar Textkernel website. Tot dit tijd vind je nog steeds relevante informatie over ons mid-office platform.