Voor wie werk zoekt in de techniek, agrarische sector of groenvoorziening, gaat er bij uitzendbureau AB Midden Nederland een wereld open. Naast tijdelijk werk en seizoensklussen biedt dit bureau ook vaste banen aan waarbij flexkrachten in dienst treden. Ook zijn er regelmatig nieuwe interne vacatures bij AB Midden Nederland zelf. Vakkracht, specialist, zzp’er, flexkracht of professional: AB heeft wat te bieden. Sinds begin 2020 werkt het bedrijf met vijf vestigingen met Akyla. En dat levert véél op. Het belangrijkste resultaat: een besparing van twee fte op de urenverwerking van de ruim 1.300 uitzendkrachten.

AB Midden Nederland, flexpartner van Midden Nederland

“AB Midden Nederland is van oorsprong met name actief in de agrarische sector”, vertelt ICT-manager en applicatiebeheerder Jan van ’t Ende. “Inmiddels zetten wij onze coöperatieve aanpak ook in voor de sectoren techniek, bouw & infra, logistiek & magazijn, groen en food & productie. We werken gemiddeld met zo’n 1.300 flexkrachten, met een piek tot ongeveer 1.800 in het hoogseizoen. Daarnaast werken via ons ongeveer 250 bedrijfsverzorgers bij agrarische bedrijven in heel Nederland. Zij nemen werkzaamheden over van ondernemers die door bijvoorbeeld een plotselinge ziekte niet meer in staat zijn om zelf een (geheel) bedrijf te runnen.”

Verder groeien dankzij de komst van e-UUR

“Digitaliseren is voor ons een goede manier om kwaliteit te waarborgen en ons klaar te maken voor verdere groei in de toekomst”, vertelt Van ’t Ende verder. “Die groei is zeker mogelijk met e-UUR. We hebben niets eens getwijfeld: dit is dé portal die ons verder gaat brengen – en dat zonder dat we ons team verder moeten uitbreiden. In e-UUR kunnen we namelijk de administratieve zaken voor uitzendkrachten, bedrijfsverzorgers, klanten, bemiddelaars én onszelf efficiënt regelen. Door die efficiencyslag kunnen we meer doen met dezelfde mensen.”

'“e-UUR is dé portal die ons verder gaat brengen - en dat zonder dat we ons team moeten uitbreiden” '

Jan van ’t EndeICT Manager

Tijd besparen met automatische cao-ontrafeling

“e-UUR sloot ook meteen naadloos aan op onze wensen”, vertelt Van ’t Ende. “Zo sprak de automatische ontrafeling van cao’s ons aan, omdat we die ontrafeling voorheen handmatig met Excel deden – óntzettend tijdrovend. Met de cao-ontrafelaar van Akyla (Xplican) hebben we een tool die volledig geautomatiseerd uren ontrafeld. We besparen zo veel tijd en zien bovendien meteen waar we aan toen zijn – en hetzelfde geldt voor onze klanten. Daar werden we natuurlijk direct enthousiast van.”

Taalondersteuning met een ‘AB-sausje’

“Ook de taalondersteuning die e-UUR biedt was een belangrijke reden om voor Akyla te kiezen”, gaat Van ’t Ende verder. “Ongeveer tachtig procent van onze uitzendkrachten komt uit Polen, en daarnaast hebben we mensen uit andere (voornamelijk Oostblok) landen aan het werk. Contracten, documenten, wat zeg ik: de hele portal… Iedere flexkracht ziet e-UUR in zijn of haar eigen taal. Ook kunnen we zelf vertalingen wijzigen en zo dus onze eigen identiteit naar voren laten komen, om het voor uitzendkrachten zo relevant en duidelijk mogelijk te maken. Dat zorgt ervoor dat we kwaliteit bieden richting klanten én uitzendkrachten. We kunnen nieuws delen, maar ook uitleg geven over onze werkwijze en bij documenten. Daarmee voldoen we direct aan de ABU-vereiste dat je medewerkers in hun eigen taal moet helpen.”

'“Door de taalondersteuning die e-UUR biedt communiceren we geheel in onze eigen stijl met alle flexkrachten in hun eigen taal”'

Jan van ’t EndeICT Manager

Alles gecentraliseerd in één portal

Voor de komst van Akyla werkte AB Midden Nederland met een systeem met daarin verschillende omgevingen voor uitzendkrachten, medewerkers, klanten en bemiddelaars. Nóg een reden om voor Akyla te kiezen, want nu is alles gecentraliseerd in één portal. Van ’t Ende: “Iedereen logt in op dezelfde omgeving en ziet daar alleen wat voor hem of haar relevant is. Ook voor ons intern is dit heel fijn, want het zorgt ervoor dat iedereen op dezelfde manier werkt. Er is geen specifieke kennis van verschillende systemen meer nodig  -er is uniformiteit, en dat maakt het vele malen simpeler. Ook is werk nu gemakkelijker over te dragen en kunnen collega’s onderling bijspringen als dat nodig is. De uitzendadministratie zou eventueel ook de administratie van de bedrijfsverzorging kunnen doen, want ze werken al met hetzelfde systeem. Dat is een winst.”

'“Doordat alles gecentraliseerd is in één portal is werk gemakkelijker over te dragen en kunnen collega’s onderling bijspringen als dat nodig is”'

Jan van ’t EndeICT Manager

Harde winst: twee fte besparing

Maar dat is nog niet de grootste winst. Die zit in de tijdbesparing: twee data entry-medewerkers (dus: twee fte!) zijn inmiddels doorgestroomd naar ander werk binnen onze organisatie. “Dat komt door twee dingen: we werken nu met de automatische cao-ontrafelaar Xplican én we hoeven geen data van onze bemiddelaars meer handmatig over te tikken. Bemiddelaars kunnen uitzendkrachten via e-UUR namelijk direct contracten aanbieden en laten ondertekenen. Alle juiste gegevens van die uitzendkrachten staan dan direct in de portal, waar ze voorheen handmatig werden ingevoerd door onze data entry-medewerkers. Het enige wat nu bij ons op kantoor nog gebeurt, is een laatste controle. Staat alles goed, dan worden de gegevens van de uitzendkracht automatisch geïmporteerd in AFAS en in ons planningsprogramma. Zo kunnen we intern méér doen met hetzelfde aantal mensen.”

'“Twee data entry-medewerkers (dus: twee fte!) zijn inmiddels doorgestroomd naar ander werk binnen onze organisatie - een geweldige winst!”'

Jan van ’t EndeICT Manager

Winst voor de tak bedrijfsverzorging: cao-ontrafeling en urenregistratie-app

Wat betreft de AB Midden-tak bedrijfsverzorging is de ontwikkeling nog in volle gang. “Momenteel is Akyla druk bezig met het aansluiten van dit bedrijfsonderdeel. De cao-ontrafelaar wordt hier nog voor ingericht, en vooral hiervoor zijn de verwachtingen hoog gespannen. Nu verzorgen drie mensen hiervoor de urenverwerking – veelal handmatig. Verwacht wordt dat zodra de cao-ontrafelaar hier goed loopt, we ook hier een flinke tijdsbesparing te pakken hebben. Want als fouten worden gereduceerd, ontstaat er veel tijd en ruimte om op andere dingen te focussen. Zo gaan we nog efficiënter te werk gaan en kunnen we aan nieuwe projecten werken”.

Uren invullen via hun telefoon

Wat voor de tak bedrijfsverzorging nú al het verschil maakt, is de e-UUR app. “Daar vroegen onze bedrijfsverzorgers al jaren om. Uren invullen op een telefoon werkt nou eenmaal heel snel en gemakkelijk, en de app hebben ze altijd bij zich. En ook andere documenten, zoals hun loonstrook, hebben ze dankzij de app altijd bij de hand. Voor bedrijfsverzorgers is de app daarom veel waard – en dus voor ons ook.”

'“De app waar onze bedrijfsverzorgers al jaren om vroegen is er nu én wordt zeer gewaardeerd”'

Jan van ’t EndeICT Manager

“Ook de samenwerking met Akyla als organisatie is prettig”

Van ’t Ende is dus om meerdere redenen zeer blij met de keuze voor e-UUR. “En de samenwerking met Akyla verloopt ook nog eens heel prettig. De implementatie is vlot en soepel verlopen. Hadden we vragen, dan waren de mensen van Akyla altijd behulpzaam en op de hoogte van onze situatie. Dat is nu overigens nog steeds zo. Wat ik ook fijn vind, is dat ik direct geholpen word als ik bel – ik hoef niet eerst een ticket in te schieten. En wat ik waardeer aan Akyla is de eerlijkheid. Ik hoor liever ‘dat kan niet’ of ‘dat kan wel, maar dan wordt het maatwerk’ dan dat eromheen gedraaid wordt. Dat ervaar ik als prettig, want zo weet ik altijd waar ik aan toe ben. Dus al met al kan ik e-UUR én Akyla iedere uitzender (en AB-organisatie) aanraden.”

Wil jij zo’n graag zo’n eigen platform?

Bekijk dan de mogelijkheden van e-UUR. Download onze white paper: Starten met e-UUR, voor meer informatie.

Download gratis white paper

Direct contact

Kom direct met ons in contact. Wij helpen je graag verder!

photo-avatar-bg

Ben je enthousiast?

Ben je een uitzender, payroller of detacheerder?
Heb je vragen over onze software neem dan contact met ons op!